En ganske usynlig bransje
Båtbransjen klager over dårlig salg, men gjør nå lite for å vise seg fram.
Kommentar
Mars pleide å være startskuddet for båtsesongen. Utstillingen «Sjøen for alle» trakk over hundre tusen publikummere på det meste. Mediene skrev om de nye båtene. Over hele landet kunne folk glede seg til en ny sommer med båtliv.
Nå er det stille. Ingen inviterer lenger hele landets befolkning til båtfest. Pandemien ble spikeren i kista for «Sjøen for alle», slik tradisjonsrike båtutstillinger over hele Europa er blitt stengt ned de siste årene.
Båtutstillingsdøden kommer i kjølvannet av båtblad-døden. På 80-tallet kom svenske Båtnytt ut i et opplag på 50 000 eksemplarer. For fire år siden gikk bladet inn etter at også Vi Båtägare og Segling hadde forsvunnet. I Danmark forsvant BådNyt, slik at det nå kun er ett båtblad igjen i der. Her hjemme gikk Båtliv inn i Båtmagasinet for noe år siden.
Kortsiktig sparekniv
Arenaene for å spre båtglede forsvinner. Sparekniven er i ferd med å gjøre bransjen usynlig for det store publikum. Vi forstår at bransjen investerer i nettsider, men dessverre blir de alt for ofte til gjemmesider uten dynamiske oppdateringer. Kampanjer på søk og sosiale medier kan skaffe besøkende, men formidler ikke kunnskap og inspirasjon til publikum.
Det koster å arrangere messer og det koster å drive båtjournalistikk.
Båtmagasinet får daglig invitasjoner til prøvekjøringer og lanseringen, men langt sjeldnere annonser. Bransjen ønsker gratis redaksjonell omtale, og vil spise lunsj uten å betale på sosiale medier. Det er kynisk og kortsiktig. Man risikerer å spare seg til fant.
Markedsføring er investering i fremtidig salg. Når båtutstillingene og båtpublikasjonene blir borte, forsvinner viktige arenaer for inspirasjon og kunnskapsdeling om båtlivet. Hverken Finn eller Facebook tester båter, kommer med turtips eller praktiske råd om båthold.
Ingen er tjent med en usynlig båtbransje. Det er på tide å slå på lyset!