
Brukttest Hansvik 900 Sport Cruiser

Særnorsk, sjelden og full av sjel
Hansvik 900 Sport Cruiser er et lite stykke norsk fritidsbåthistorie. Cirka 45 båter ble produsert i Rørvik, med og uten flybridge. Båtene er fulle av karakter og artige løsninger - og oppnår fortsatt gode priser på bruktmarkedet.
Hansvik Båt AS i Rørvik på Vikna tilhører grunnfjellet i norsk plastbåthistorie, med tradisjoner tilbake i pioneralderen på 1960-tallet. Ikke minst er Hansvik-navnet forbundet med det store antallet praktiske småbåter og kombifiskebåter som Hansvik produserte gjennom flere tiår. Flaggskipet som brødrene Finn og Roger Hansvik lanserte i 1999 skulle bli Hansvik største modell. 900 Sport Cruiser var designet av Finn Hansvik, og kom først i hardtop-versjonen som vi har testet her. Vår testbåt er antakelig en av de aller første båtene som ble produsert. I 2003 ble Hansvik 900 forlenget med en integrert badeplattform og fikk modellbetegnelsen 950 Sport Cruiser. Samtidig kom den også i en flybridgeversjon under navnet Hansvik 950 Fly. Av totalproduksjonen på rundt 45 båter anslår Roger Hansvik at omtrent halvparten ble levert med flybridge frem til produksjonen ble stoppet i 2010. I 2011 ble ifølge Roger Hansvik den siste Hansvik 900 Fly levert til Ulsteinvik med en Yanmar-motor på 466 hk.
FAKTA | |
PRODUSENT: | Hansvik Båt AS |
KONSTRUKTØR: | Finn Hansvik |
BYGGEPERIODE: | 1999-2010 |
MODELLHISTORIE: | |
1999-2003: | Hansvik 900 Sport Cruiser |
2003-2010: | Hansvik 950 Sport Cruiser/Fly |
VANLIGE MOTORALTERNATIVER | |
- ALTERNATIV 1: | Yanmar 6LP-STE |
- ALTERNATIV 2: | Volvo Penta KAD 300 |
GANGTID MOTOR: | 980 timer |
PRIS SOM NY I 2000: | Cirka 1 200 000 kroner |
TESTBÅT SIST OMSATT FOR: | Cirka 700 000 kroner |
SPESIFIKASJONER | |
STØRSTE LENGDE: | 9,05 meter |
STØRSTE BREDDE: | 3,35 meter |
VEKT TØRR BÅT: | Cirka 4 200 kg |
KAPASITETER | |
- FERSKVANN: | 500 liter |
- DRIVSTOFF: | 200 liter |
- VARMTVANN: | 30 liter |

Da Båtmagasinet foretok testen i mai 2022,lå det fire tilsvarende båter ute på finn.no. De var priset mellom snaue 700 000 kroner og cirka 1,5 millioner kroner. Samtlige forsvant raskt. Prisen for en båt med flybridge var cirka 2 millioner kroner.

MOTOR OG FREMDRIFT | |
MOTORFABRIKAT: | Yanmar |
MODELLBETEGNELSE: | 6LY2A-STP |
ÅRSMODELL: | 2004 |
DRIVSTOFFTYPE: | Diesel |
YTELSE HK: | 407 |
ANTALL SYLINDERE: | 6 |
MAX TURTALL IHHT PRODUSENT: | 3 400 omdr./min. |
MAX TURTALL I TEST: | 3 400 |
TYPE FREMDRIFT: | Strak aksel |
ELEKTRISK ANLEGG | |
BATTERIBANK: | |
- TYPE, ANTALL OG STØRRELSE (FORBRUK): | 1x115 Ah |
- TYPE, ANTALL OG STØRRELSE (START): | 2x115 Ah |
NOEN MÅL I CM | |
DOLLBORD, BREDDE: | 19 |
AKTERDEKK: | 147x235 |
STÅHØYDE | |
- SALONG: | 201 |
- TOALETT: | 181 |
- UNDER KALESJE: | 200 |
KØYEMÅL | |
- HOVEDKØYE: | 140x200 |
Hva får du for pengene?
Vår testbåt var en 2000-modell som hadde fått ny motor installert i 2004. Da ble den opprinnelige 290-hesteren fra Yanmar erstattet med en 407-hester som på testtidspunktet hadde beskjedne 1000 timer på telleren. Med den klokket vi drøye 25 knop på toppfart.

Prisforlangende for testbåten fra 2000 var 699 000 kroner, og den ble solgt relativt raskt. Båten var meget godt utstyrt med baug- og hekkthruster, omfattende (men eldre) navigasjonspakke som besto blant annet av en Garmin GPSmap 7012, ProNav kartmaskin, nyere autopilot og VHF, samt radar. Variasjonen i utstyr tilsier at båten er blitt kontinuerlig oppgradert gjennom 22 år. Den var komplett utstyrt for helårsbruk og langturer, med utvendig styreposisjon, dieselvarmer, ankervinsj akter, lyskaster, solcellepanel, bysse med komfyr, TV og radio, inverter på 1500 W, dusj på badeplattform, dekksspyling og snap daviter.

Båten fremstår som velholdt og i god stand. Utstyret ombord vitner om at den har vært brukt av erfarne båtfolk. For rundt 700 000 kroner får man her en velutstyrt turbåt med gode sjøegenskaper – men med design og fargevalg som var tidstypisk.
FART OG STØY | |
MAX TURTALL: | 3 400 omdr./min. |
MAX FART: | 25,5 knop |
MARSJFART: | 21,5 knop |
MAX STØY¹): | - dBA |
STØY VED MARSJFART: | - dBA |
TEKNISK SJEKKLISTE | HANSVIK 900 SPORT |
CRUISER | |
KONTROLLPUNKT | Tilstand i testbåt |
CE-MERKING: | OK |
MOTOR/FREMDRIFT | |
- SERVICER FULGT: | OK |
- STARTER LETT: | OK |
- LYTT ETTER ULYDER: | Ingen. |
- STYRING: | Presis og smidig. |
- MOTORSPAK: | Presis og smidig. |
FUKTSKADER: | Ingen synlige. |
LEKKASJER: | Ingen synlige. |
SKROGGJENNOMFØRINGER: | Ukjent. |
ELEKTRISK ANLEGG: | |
LADESPENNING: | OK |
ELEKTRONIKK: | Delvis fornyet. |
PUTER OG POLSTRING: | I god bruksstand. |
Listen er ingen komplett sjekkliste for bruktbåtkjøp. Den er ment som en huskelapp – med utgangspunkt i kjente feil og mangler ved den aktuelle båtmodellen. Før du kjøper bruktbåt er det viktig at du tar deg god tid til å sjekke båten. Du bør fortrinnsvis også besiktige den på land. Ta med deg en kyndig person dersom du er usikker.
Bruksegenskaper

De fleste Hansvik 900 ble levert med 290-hesteren fra Yanmar. Båten vi testet i 2002 var utstyrt med en Volvo Penta KAD 300 som var ny på markedet da. Yanmaren var hakket sprekere enn KAD 300, men ytelsene var nærmest sammenlignbare. Med KAD 300 på snaue 300 hester logget vi 24 knop da vi testet en identisk modell i 2002, og med en 407-hester fikk vi drøye 25 knop nøyaktig 20 år senere. Reduserer man turtallet fra 3400 omdreininger til rundt 3000, havner marsjfarten på rundt 21 knop.
Da Båtmagasinet testet båten i 2002, konstaterte vi at Hansvik 900 Sport Cruiser er utviklet av folk med lang erfaring fra båt- og sjøliv. Den konklusjonen står fast, også med tanke på sjøegenskapene. Selv om båten har en liten kjøl, så planer den og legger seg innover i sving, men fordrer en viss svingradius.

Hansvik 900 Sport Cruiser er en kompakt bakveggbåt bygget med en tradisjonell layoutløsning. Når man kommer inn i salongen fra akterdekket, finnes en komplett bysse i akterkant av styreposisjonen på styrbord side, en u-salong på babord side hvor fem-seks personer kan sitte rimelig bekvemt. Det er et romslig stuerom under u-sofaen. Båten har en rekke originale løsninger, ikke minst med hensyn til stueplass. I det avrundete hjørnet mot kartbordet, er det en barløsning med vindu og lys, og oppunder hardtopen mot bakveggen er det et skap med stort rom for sjøkart. Sånt ser man ikke ofte i dag, 20 år senere. Passasjerene har god sikt gjennom front- og sidevinduer, men båten har ingen passasjerplass i fartsretningen vis-á-vis føreren.

Ned tre trinn fra salongen kommer man til lugaravdelingen hvor det er god ståhøyde. Det slår oss at den mørke innredningen gjør at denne delen av båten oppleves som vesentlig trangere enn i moderne båter, til tross for at det faktiske volumet er fullt tilfredsstillende. Hovedlugaren forut har en skråstilt køye med et gedigent stuerom under køyebunnen. På babord side er det en dobbel sittebenk. Det er rikelig med stueplass i benker og skap. På babord side under salongen er det en stor gjestelugar med omkledningsseksjon som har full ståhøyde innenfor døra, en dobbel sittebenk og toalettseksjon med vask, overskap og skap under vasken. Også det en overraskende løsning som man knapt finner i dagens båter.
På styrbord side, mellom hovedlugaren og førerposisjonen, har 900 Sport Cruiser et riktig romslig toalettrom som byr på god ståhøyde, ventilasjon og belysning – også etter dagens krav.

Båtmagasinets vurdering
Sammenligner man med en ny båt, får man svært mye solid håndverk, utstyr og bruksegenskaper for cirka 700 000 kroner i en bruktbåt som Hansvik 900 Sport Cruiser. Og den er kanskje ikke kommet lenger enn halvveis i livsløpet, ikke minst med tanke på motorens lave timetall. Oppgraderingen med lengre badeplattform som kom i 2003 er en klar forbedring med hensyn til ombordstigning. Båten står seg forøvrig godt prismessig, og planløsningen er fullt på høyde med 20 år nyere båter, selv om form og farge har endret seg vesentlig.