Bransjetopper om 2018

NY DAYCRUISER: Askeladden C83 premierevises på Båter i Sjøen.

Askeladden gir gass inn i nytt år

Norges mest kjente båtmerke hadde sterk omsetningsvekst fra 2014 til 2016, og tror på kraftig vekst med nye modeller i 2018.

Publisert Sist oppdatert

Askeladden omsatte i 2016 for 124 millioner kroner, som var 50 prosent vekst fra 2014, og lønnsomheten er igjen blitt god for den kjente Vestlandsbedriften som nå produserer båter i Polen .

NYHET: Henrik Askvik har utviklet Askeladden C76 Cruiser TSI som et testprosjekt for en større modell.

–Året 2017 vil ende ut nærmest identisk med 2016 for vår del. Vi lå an til en fin vekst på opp mot ti prosent utover vinteren og våren, men det dårlige været våren og sommeren over hele Norden tok mye av momentet ut av markedet i den beste salgssesongen. Dette tror jeg er nokså symptomatisk for alle aktørene i segmentet fra 4,5 til 8 meter og jeg tror sågar noen vil ha merket en betydelig tilbakegang. Vi blir nødt til å si oss fornøyd med at vi holdt standen i forhold til 2016 slik sesongen utviklet seg, sier daglig leder Henrik Askvik i Askeladden.

De nordiske markedene forventes og bli på nivå med 2017 det er ingen spesiell grunn til å tro på hverken stor oppgang eller nedgang, mener han.

– Outboard-trenden og svekking av aluminiumssegmentet gjør at glassfiberbåter for utenbordsmotor kanskje kan håpe på en økning i markedsandeler. Nå er det vel snart vår tur her oppe i Norden til å få en ordentlig god sommer igjen, og en god sommer kan bety mye for salget. Askeladden forventer en ganske kraftig vekst i omsetning i 2018 ikke på grunn av markedet, men på grunn av C83 Cruiser og vårt nye marked for fiskebåter på Grønland, sier Askvik.

Les også: Større Askeladden med utenbords

Ifølge Askvik er markedet for aluminiumsbåter nå i tilbakegang, samtidig som både Bella og AMT kaster seg over dette markedet i 2018.

Båtmarkedet

Etter noen år med dårlig båtsalg, svinger nå konjunkturene litt oppover i Europa og USA. I utenbordsmarkedet har det vært ganske god fart i flere år her i Norge, og nå kommer også bobåtmarkedet litt etter.

Seilbåtsalget har vokst i år fra et lavt nivå i 2016. Viknes, Marex, Saga og andre rapporterer om bedring i markedet for deres båter. Den internasjonale trenden er likevel at båter med innenbordsmotorer taper andeler til utenbordsmotorer, og Brunswick kunngjorde nylig at de vil selge Sea Ray.

Vi har snakket med noen bransjetopper i ulike segmenter av markedet om hvordan de har opplevd 2017, og hvilke forventninger de har til 2018. Intervjuene vil bli publisert fortløpende i tiden rundt nyttår. Neste ut er Ørjan Wollertsen i Nautic Sailing.

Tidligere intervjuer:

Økt fart for Suzuki