TEST: ASKELADDEN C75 CRUISER VS C76 CRUISER TSI
Økt fart - reduser med step-skrog
Askeladden lanserer i vår to modeller med stepskrog. Begge er basert på tidligere modeller, men bunnkonstruksjonen er ny. Vi har testet det gamle skrogdesignet mot det nye.
Askeladden C75 ble lansert i 2013 og kom på sjøen i 2014 i to versjoner – som den åpne C75 Cruiser og styrhusbåten C75 Center Cabin. Modellene delte skrogplattform, noe som blir vanligere og vanligere hos alle produsenter siden det er effektivt og holder utviklingskostnadene nede. Da Askeladden tok beslutning om at de ville utvikle sine fremtidige modeller med step-skrog, var det basert på et ønske om å kunne tilby båter som oppnår lik eller bedre toppfart med mindre motorer og som har et lavere drivstofforbruk. Resultatet kommer på markedet denne våren, i form av C76 Cruiser TSI og C76 Center Cabin TSI, der TSI står for Twin Step Infusion Hull Technology. Også disse modellene deler en helt ny skrogplattform designet av Geir Arnestad, som har lang erfaring med step-skrog. Dekkslayout og løsninger for øvrig er stort sett de samme på forgjengerne i C75-serien. Vi har testet daycruiseren gamle C75 Cruiser mot nye C76 Cruiser TSI. Begge båtene hadde lik motorisering og var for øvrig også helt identiske. Det eneste som skilte dem var bunnkonstruksjonen. Det gir en unik mulighet til å se hvilke egenskaper man vinner og eventuelt mister med et nytt skrogdesign.
Gullabonnement
Blad og digital
949,-
pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER