Lanserer C65 Bow Rider
C65 Bow Rider er en rask dagsturbåt med ordentlig toalett.
– C65 Bow Rider er den andre i rekken på den nye C65-Skrogplattformen med overbygg tilpasset dagsturer. Denne båten har mer bruksvolum og flere funksjoner en lillesøster C61 Bow Rider, heter det i pressemelding fra Askeladden.
Askeladden C65 Bow Rider er lettdrevet, sikker og har stort fartspotensiale. Båten er bygget for outboard fra 150 til 250 hk. Med største motor er fartspotensialet pluss 45 knop, hevdes det videre.
Aktercockpiten er hentet fra C65 Cruiser med sitteplass til syv personer. U-Sofaen akter, som har plass til bord, kan enkelt gjøres om til en solseng.
Førermiljøet setter en helt ny standard for værbeskyttelse, ergonomi, praktiske løsninger og ikke minst design, hevder produsenten.
Akterdekket tar med seg løsningene fra C65 Cruiser. Med full passasje fra aktercockpit til den store badeplattformen ”forlenges” dørken og gir enkel adgang til bading og vannsport uten å måtte klatre over rekka.
Akterbenken har vipperygg slik at man etter en dukkert kan slappe av på hekken og se på andre som leker seg i vannet.
Bow Rider løsningen tilbyr i tillegg en dyp og romslig cockpit i forskipet. Bow Rider cockpiten er separat drenert fra aktercockpiten og er en sosial løsning som kan brukes til soling og fiske samtidig som den forenkler bording av båten i forskipet og bevegelse fra baug til badeplattform.
Toalett
– Bow Rider båtene i denne klassen mangler ofte et ordentlig toalettrom. Dette har fått mange til å velge Day Cruiser konseptet som ordentlige toalett løsninger, på tross av at bruken av båten utelukkende er dagstursbruk uten behov for overnatting.
Denne mangelen har vi løst i den nye C65 Bow Rider. Denne båten tilbyr et stort og rommelig toalettrom med ergonomisk inngang. Velger du Topline utstyrspakken får du et toalettrom med spyletoalett og tank, vaskeservant med trykkvann, lagringsplass til toalettsaker, speil, belysning og ventilasjon, sier Henrik Askvik i Askeladden.
Skrogdesign
Det ble lagt ned et betydelig arbeid i å utvikle den nye C65-Skrogplattform. Målet var å finne den optimale kombinasjonen av minimal planingsterskel, myk gange, tørr cockpit, høy hastighet, gunstig drivstofføkonomi og ikke minst god stabilitet, skriver Askeladden i pressemeldingen.
For å oppnå alle disse egenskapene er store ressurser investert i avansert konstruksjons- og testarbeid. Resultatet er et skrog med en relativt konvensjonell V-210 hekk, V-240 ved oppdriftssenter kombinert med et skarpt V-600 forskip.
Zipwake trim
Askeladden Boats innledet ved introduseringen av C65 Cruiser et samarbeid med det svenske selskapet Zipwake og dets norske importør ProNav som tok sikte på å standardisere Zipwake systemet på våre båter. Den første båten som benyttet dette systemet var C65 Cruiser. Zipwake er et unikt og banebrytende system som ved hjelp av interceptor trimplan og avansert elektronikk automatiserer funksjonen til de tradisjonelle manuelle trimplan som har vert benyttet på slike båter i en mannsalder. Systemet tar seg automatisk av både pitch og roll stabilisering av båten og vil gi brukeren en helt unik kjørekomfort sammenlignet med de tradisjonelle systemene. Erfaringen fra C65 Cruiser har vært meget gode og C65 Bow Rider vil bli den andre båten i rekken som får dette standardisert i Toplin utstyrspakken, heter det i pressemeldingen.
Askeladden C65 Bow Rider stilles ut på Båter i sjøen på Aker Brygge neste uke.
Tekniske data:
Designkategori: C
Lengde: 6,45 m
Bredde: 2,46 m
Vekt uten motor: Ca. 1.400 kg
Drivstofftank: 230 liter
Motor: Outboard 150 - 250 HK
Fartspotensial; Pluss 45 knop
Forhandler i Norge: Erling Sande AS