
Fra testarkivet:

Hobby 420 Classic: Grei landstedsbåt med klassiske linjer
Etterspørselen etter rimelige, selvlensende småbåter beregnet for liten motor og årer, er økende. Dette har den lille mann og kone-bedriften TH-plast tatt konsekvensen av, og nylig presenterte de sin Hobby 420 Classic.
Artikkelen er åpen for alle fram til tirsdag 22. desember
Denne artikkelen er hentet i sin helhet fra Praktisk Båtliv, nummer 6 2001. Du finner hundrevis av båttester i regi av Båtmagasinet og Båtliv i arkivet, som abonnenter har tilgang til.

Det er ikke helt vanlig å finne småbåter i denne størrelsen som både har dobbelt skrog og samtidig er selvlensende. Når prisen også stemmer, er det kanskje ikke så rart at TH-Plast solgte ti båter nesten før de var kommet i gang med produksjonen - uten å avertere. Mens andre båtbyggerier øker størrelsen på båtprogrammet sitt, går TH-Plast motsatt vei og minsker den.
– Folk sitter mer på pengene nå enn i fjor, og mange går heller litt ned i størrelse når de skal kjøpe landstedsbåt, sier Tony Harrison i TH-Plast.

«Klinket» skrog
Hobby 420 Classic overrasker med sine fine linjer. Selv om den «bare» er en landstedsbåt, betyr dette tross alt litt, og kanskje er det nettopp disse vellykkede linjene som gjør at båten har fått slik oppmerksomhet. Enkle, praktiske og funksjonelle løsninger gjør også sitt til at Hobby'en fremstår som et godt og fornuftig produkt. Men nye båtmodeller blir sjelden til uten smådetaljer av mindre heldig karakter. Så også med Hobby'en. Blant annet er akterspeilfestet til påhengsmotoren for lavt, slik at kavitasjonsplaten (antikavitasjon) havner seks cm under bunnen, mens den helst bør være to-tre cm. Dette kan, avheng-g av motortype og størrelse, føre til litt brems og sprut under stor fart. Men problemet er lett å løse, noe Harrison allerede er i gang med når dette skrives.
Myk i sjøen
Vi prøvde Hobby'en med en 9,9 hk Tohatsu og to personer ombord. Farten økte raskt og behagelig til 19 knop og gangen var uvanlig god. Særlig overrasket støynivået fra skrog og sjø. De ellers så vanlige, for enbunns småbåter, spisse dunk og slag mot krusete bølger, manglet nesten helt, og vi kunne virkelig nyte turen. Dempede slag mot bunnen gir dessuten en viss trygghetsfølelse, som sammen med båtens overbevisende krengningsmønster, tydelig stadfester Hobbyens gode sjøegenskaper. Men båten er følsom for riktig trimvinkel på motoren - særlig med en person ombord. TH-Plast betegner båten som brukervennlig med motorer opp til 15 hk, men akterskipet har ikke all verdens løft, så med mindre motoren ikke veier for mye, vil vi holde en knapp på 10-12 hk som maks. Fire-taktere bør vel neppe overstige 10 hk. I prøvebåten opplevde vi at motorbrønnen ble fylt med vann uten at dette egentlig betyr så mye. Brønnen er nemlig selvdrenerende, og vannet kan ikke skvulpe inn i båten.

Gode løftehåndtak
Akterbenken er utstyrt med et låsbart lokk over et rom med plass til en 24 liters bensintank m.m. Foran benken er det en grop i dørken som er limt inn mot utebunnen (under en plate) - noe som må til for å lage selvdrenering i en såpass liten båt. En rustfri kran med håndtak, som kan ruste, men som vil bli modifisert, sørger for at vannet renner ut av seg selv. Kranen må holdes stengt når båten ligger i ro med mye folk ombord - det er tross alt lite å gå på i en båt som bare stikker 10-15 cm ned i sjøen. Under fart blir imidlertid vannet sugd ut raskt og effektivt uansett antall personer i båten. Med åpen kran må man for øvrig regne med at det blir liggende litt vann i gropen under lokket. Fire innvendige skråstilte håndtak foran og bak er skikkelig festet med kryssfinerfor-sterkning på innsiden. Man kan løfte båten etter disse, eller man kan holde seg fast i dem under fart. Det siste fungerer utmerket. Midttoften er festet med stropper på under-siden og kan tas av. Årene og åregaflene er brukbare, og båten er fin å ro. Plausibelt sig, tilstrekkelig lange årer og god retnings-stabilitet gjør at man kommer seg hjem selv om motoren skulle streike.
Ihuga småbåtbygger
TH-Plast hadde budsjettert med 20 Hobby 420 Classic før sesongen, men dette tallet må sannsynligvis oppgraderes. I tillegg bygger de 60 enheter av Hobby 430 Sport (testet i
Praktisk Båtliv nr. 5/99), så det blir atter en stri vår for Mona og Tony Harrison. Han kom til Norge for over 20 år siden, men snakker en herlig nynorskdialekt og er båtbygger på sin hals. Sammen med kona, og litt hjelp fra noen av deres fem barn, lever og ånder de for sitt lille båtbyggeri. De har kun en forhandler i Norge, Etne Auto på Etne, som tar seg av salget i Søre Hordaland og Rogaland. Dette er en god og ryddig forhandler som Tony er meget fornøyd med. Ellers foregår mye av salget direkte fra fabrikk. Hobby 420 Classic er oppgitt å være 4,20 m lang og 1,69 m bred. Vår kontroll-måling viste hhv 4,23 m og 1,70 m, så her lyger man så visst ikke på målene. Vekten er 160 kg og båten er CE-godkjent for farvann klasse D. Standard båt inkludert kjølbeslag, stigetrinn, fire håndtak og to fortøynings-beslag koster kr. 21.000,-. Årer og eventu-elt rekkverk og badeleider kommer i tillegg med hhv 500, 2.000 og 700 kroner.