DELPHIA 10 LOUNGE: Lounge-modellen har en helt åpen design, rikelig med sitteplasser og walkaround-løsning. Den kan fås som el-båt eller leveres med konvensjonell fremdrift.
14 spennende nyheter som snart vises på boot 2023
Om få dager reiser hele redaksjonen til Dusseldorf for å delta på verdens største båtmesse: Boot. Før vi reiser har vi plukket ut 14 nye båter som vi under messen skal se nærmere på.
21. Januar braker det løs i Dusseldorf når verdens største båtmesse, boot, endelig er i full sving igjen etter flere år med pandemi. Vi vil dekke messen bredt, og tar med hele redaksjonen på tur, men før vi reiser ned har vi plukket ut et knippe spennende båtnyheter.
Følg med på vår dekning av boot 2023!
Princess S72 - Prisen må du spørre om
Princess Yachts slår igjen på stortromma, og lanserte en rekke nyheter på Boot-utstillingen, men prisen på verdenspremieren S72 oppgis ikke til hvermansen.
Lurer du på hva nye Princess S72 koster, har du sannsynligvis ikke råd til den. På det internasjonale bruktbåtmarkedet ligger fem til ti år gamle Princesser på 72 fot til salgs for 20-30 millioner kroner.
Princess er vanligvis blant de største utstillerne på Boot i Düsseldorf, og i år stilte den engelske produsenten med en serie på syv yachter, inkludert showdebutene til X80 og F65, den europeiske lanseringen av Y85 og verdensdebuten til den nye Princess S72.
Princess S72 er nyeste og nest største modell i S-serien fra luksusbåtprodusenten. Båten er utviklet av verftets eget designstudio i samarbeid med konstruktøren Olesinski og det italienske designbyrået Pininfarina. Båten er utstyrt med doble MAN V12-maskiner som yter 1650 eller 1800 hestekrefter, og gjør opptil 36 knop.
Yachten har et toppdekk, eller flybridge, med en stor og liten sittegruppe samt to seter for styrmann med følge. Hoveddekket starter med en utesalong. Innenfor bakveggen ligger byssa på styrbord side og salong på babord og deretter en større salong bak førerplassen på styrbord side. På fordekket er det både solsenger og sittegruppe, og på nedre dekk er det hele fire lugarer og tre bad i tillegg til maskinrom og en mannskapslugar.
Aquador 250 HT – Finne med nytt formspråk
To nye modeller fra finske Aquador hadde internasjonal lansering under båtmessen Boot i Düsseldorf i februar. Den nye Aquador 250 HT ble vist for første gang, mens Aquador 300 HT, som tidligere kun har vært vist i Finland, ble avduket for et større publikum i Europa.
Lanseringen av den nye serien med båter fra Aquador markerer produsentens mest omfattende produktfornyelse på 20 år.
Den nye serien med båter fra Aquador omfatter tre modeller der 380 HT er den neste lanseringen i køen. Aquador-båtene produseres av finske Bella Boats som siden 2018 har vært en del av Nimbus Group.
Aquador 250HT har en hel del likheter med 300HT, men er som navnet avslører fem fot kortere. Den nye generasjonen båter har fått ny design både utvendig og innvendig. Både 250HT og 300HT har det nye AquaDynamic-skroget, noe som skal innebære at båtene har lavere planingsterskel samtidig som de krever betydelig mindre pådrag for å komme opp i marsjfart. I sin tur skal det gi lavere drivstofforbruk. Både 300 HT og 380 HT kan utrustes med enten innenbords eller utenbords motorer, mens 250 HT blir levert med utenbords som standard.
Annonse
Sargo 45 – nytt flaggskip
Sommeren 2021 viste finske Sargo de første tegningene på sin nye toppmodell Sargo 45. I januar hadde flaggskipet lansering i Düsseldorf.
Dermed har den tradisjonsrike produsenten komplettert Sargo-serien, som fra før består av båter fra 25 til 36 fot. Båten som ble lansert under Boot har en lengde på hele 14,6 meter og er 4,25 meter bred.
– Den kom på et ganske gunstig tidspunkt, sier daglig leder Thomas Sarin i familieselskapet Sarins Båtar Oy Ab i Kokkola i Finland.
– Mens det er mindre etterspørsel etter de mindre modellene, merker vi stor interesse for den nye båten, utdyper han.
– Vår storselger de siste årene har vært Sargo 36, og vi merket at mange av kundene etterspør større modeller. I stedet for å slippe dem til konkurrentene bestemte vi oss for å gjøre en helt ny 45 foter. Det er et krevende prosjekt, og det bra at vi kan lene oss på i nesten 60 års erfaring og kunnskap, sier Sarin, som er svært godt fornøyd med mottakelse og interesse blant kundene.
– Den har fått veldig bra mottakelse. Dette er den eneste båten i sitt segment som planlagt som en 45-foter fra start, og vi har dermed unngått ganske mange kompromisser. Den er designet for tre lugarer, noe vi mener vi har lykkes godt med. Man kan også få den både med to lugarer, men de fleste ønsker tre lugarer, forteller Thomas Sarin, som også er godt fornøyd med sjøegenskaper og drivstofføkonomi.
– Båten går veldig bra i sjøen og man kan enkelt trimme ned forskipet for god komfort og høyere hastighet i mye sjø. Målingene vi har gjort viser også at forbrukskurven er jevn fra 15 knop og opp til 30 knop, og ligger på cirka 4 liter per nautisk mil med to Volvo Penta D6-480 med IPS uansett hvor man befinner seg i disse hastighetene. Båt nummer får en knop lavere topphastighet på 35 knop med doble D6-440 med drev, men også et litt lavere drivstofforbruk.
I likhet med de mindre modellene fra produsenten, har styrhusbåten brede sidedører, ett dekksnivå rundt hele styrhuset, port i skrogsiden og stor takluke.
På dekk fremhever Sarin at båten har en komplett sittegruppe på akterdekket til åtte personer, samt en bra sittegruppe også på fordekket for fem personer rundt et bord.
I Norge havner prisen for det nye flaggskipet på rundt 12 millioner kroner inkludert moms.
Delphia 10 – Ny elbåt fra Beneteau
Delphia Yachts utgjør Groupe Beneteaus satsing på elbåter, og nå lanseres en ny 32-foter hvor man kan velge mellom dieselmotor eller elektrisk framdrift.
Polske Delphia Yachts har i flere år vært kjent for å produsere drivstoffvennlige båter med god plass til relativt gode priser. Båtene bygges i Masuria-området, ofte omtalt som de tusen sjøers land, og henvender seg først og fremst til folk som vil dra på rolige båtturer på sjøen og kanaler.
Den nye Vripack-designede Delphia 10 er en allsidig yacht, som kan leveres med dieselmotor på opptil 110 hk eller en elektrisk akseldrift fra 40 til 80 hk. Du kan også velge mellom tre ulike layoutløsninger: Delphia 10 Sedan er en tradisjonell styrhusmodell med sidedekk og en stor cockpitsofa. Lounge-modellen har en helt åpen design, med rikelig med sitteplasser og cockpit lengre forut. Lounge Top-modellen har en stor hardtop som plattform for solcellepaneler.
Delphia 10 er designet for et fleksibelt og moderne båtliv med et lyst og praktisk interiør for overnatting, ifølge produsenten. Vinduer både i skroget og styrhuset gir panoramautsikt fra ut fra boområdet. Badet kommer med separat dusj.
Båtmagasinet testet storesøster Delphia 11 Electric i fjor, og testen finner du i vårt testarkiv på batmagasinet.no.
Terhi 390 – Ny finsk robåt
For sesongen 2023 har Terhi en ny robåtmodell på beddingen. Produsenten håper at Terhi 390 skal slå salgsrekorden til forgjengeren, Terhi 385, som passerte 40 000 eksemplarer.
Terhi er kjent for sine robuste båter bygget i ABS-plast, og den nye robåten er designet for å være kursstabil og lett å ro. Den kan også utstyres med en liten bensin- eller eldrevet påhenger. Terhi 390 er etterfølgeren etter Terhi 385 som ble produsert i over 40 år og i langt over 40 000 eksemplarer! Båten blir første gang vist under båtmessen Vene 23 i Helsingfors i februar.
Ifølge produsenten har man lagt ekstra stor vekt på ergonomien for å gjøre ro-opplevelsen best mulig. Roeren kan sitte både på den midtre eller den fremre tofta, og i dørken er det fotstøtte tilpasset roerens lengde. Øverst på akterspeilet er det også plassert «holdere» for årebladene, noe som skal gjøre det enkelt å sikre årene når man vil ta en pause i roingen. Skrogsidene er dessuten noe høyere enn i den foregående modellen. Båten har drenert dørk tømmer den for regnvann.