AMT 215 PH

Sprek og praktisk finne
Sprek og praktisk finne
Sprek og praktisk finne
Sprek og praktisk finne
Sprek og praktisk finne
Sprek og praktisk finne
Sprek og praktisk finne
Sprek og praktisk finne
Sprek og praktisk finne

Sprek og praktisk finne

AMT 215 PH er en meget velkjørende styrehusbåt. Slike er det ikke så mange av på markedet. 

Publisert Sist oppdatert

Ikke et vondt ord om de utallige fransk-polske styrehusbåtene som har oversvømmet markedet de siste årene. De duger flott til sitt bruk, men inspirerende sjøbåter er de færreste av dem – og finishen sladrer som regel om at det ikke er mulig å bygge billigbåter som samtidig oser av soliditet.

Da er historien en annen med AMT 251 PH. Denne første finskbygde styrehusbåten er innredningsmessig konvensjonell, men styrehuset er montert på et velprøvd, småsportslig daycruiserskrog. Som en ekstra trygghet markedsfører AMT sine båter med slagordet «always to port»: alltid til havn. Takket være robust konstruksjon og store flytetanker skal båtene tåle mye mishandling og virkelig stygge uhell før de må søke nødhjelp.

Båtliv prøvekjørte nykomlingen i Finland i sommer, og straks vi kom om bord, ble det klart at dette var en helt annen båt enn de masseproduserte stammeslektningene. Støynivået fra Hondamaskinen er utrolig lavt, mens den godt dempede bølgestøyen varsler om påkostede materialer og et solid skrog. Og selv om innredningen fremstår som nøktern, holder materialer og monteringsrutiner høy standard på de tekniske installasjonene.

Tekniske data AMT 215 PH
Lengde:640 cm
Bredde:240 cm
Motor:90–150 hk
Personer:7
Soveplasser:2 voksne
Vekt:1100 kg
Bensintank:220 liter
Maks dybde:83 cm
Pris, standard båt m/115 hk Honda:399.000
Pris, standard båt m/ 150 hk Honda:439.900
CE-kategori:C
Produsent:www.amt-veneet.fi
Importør:www.kellox.no

Lettkjørt sportslighet

Ut gjennom den fine, brede skyvedøren finner vi et typeriktig, enormt akterdekk: 215 PH er ikke en «weekend»-design, men en styrehusbåt som prioriterer uteplassen. AMT har da også forberedt båten for utendørsstyring ved å forhåndsmontere trekkerør, og ved hjelp av en lensepumpe kan en av brønnene under dekket fungere som fiskekum. Dekket er forøvrig uinnredet på standardversjonen; her er det opp til kunden å bestemme layout. Men siden de færreste vil velge et akterdekk uten benker, må også grunnprisen oppjusteres noen hakk.

I sjøen viser 215-skroget slektskap med 200-seriens familievennlige sportsskrog, og dette fungerer supert sammen med det praktiske overbygget. 20-gradersskroget klipper bølgene problemløst, og medsjøer truer aldri med å overta styringen. Innredningen med tre seter på babord side og ett førersete på styrbord side vil trolig kreve trimming når alle sitteplassene benyttes, men med to personer om bord er båten perfekt balansert, og det er heller ikke nødvendig å røre motortrimmen. 215 PH er rett og slett ekstremt lettkjørt, båten takler sjøer fra alle kanter, samtidig som modellen forblir svært stillegående når 30-tallet passeres. Og selv om maskinen på hekken er den største i motorutvalget, føles båten slett ikke overmotorisert når alle kreftene hentes ut.

Minste anbefalte motor er 90 hestekrefter. Trolig er dette å spare seg til fant, med en for liten maskin som må jobbe altfor hardt. Kellox Norge satser på at 115 hester blir et godt kompromiss som gir nok kraft til vanlig bruk. De som ofte laster båten tungt, bør likevel vurdere å oppgradere til 150 hestekrefter, men med en del ekstrautstyr vil prislappen da nærme seg en halv million faretruende fort.

Får ikke negative vinduer

Importøren innrømmer at AMT skjelte mye til Askeladden P66 Pilothouse da fabrikken utviklet sin pilothouse-modell. Siden 215 PH er bygget for å takle sjø og ruskevær, hadde vi gjerne sett at AMT løp linen fullt ut og bygget en versjon med negative vinduer, gjerne i kombinasjon med asymmetrisk layout slik at ett av de litt smale dollbordene ble en del bredere på bekostning av det andre. Men slike «særnorske» designtrekk appellerer dessverre ikke til AMTs designere.

AMT har likevel sørget for bra takhøyde i styrehuset, som slett ikke ruver ettersom også baugen er høy. Med en takhøyde på 186 centimeter er kabinen mer enn høy nok for gjennomsnittsnordmannen, men verftet kunne uten problemer lagt på ti centimeter ekstra uten å ødelegge linjene.

Kabinen inneholder ellers alt som bør være på plass i en liten styrehusbåt: muligheter for å innrede en romslig dobbeltkøye og et lite, men brukbart pantry bak førerstolen.

Toalettmuligheter finnes, men det er ekstrautstyr, og den helt åpne løsningen setter begrensninger for praktisk toalettbruk. Dette har Askeladden P66 Pilothouse løst marginalt bedre; der er toalettet montert litt mer diskret, ned et trinn i en slags «forlugar». Men bobåter er uansett ingen av disse styrehusbåtene, selv om fartsressursene, de mange stuverommene og det overraskende store volumet i kabinen gjør det fristende å ta med seg 215 PH på lengre turer.

Så da er det bare å velge: Askeladden P66 er hakket hvassere som en praktisk bruksbåt for dedikerte fiskeentusiaster, mens AMT har et mer velkjørende skrog og gir et mer eksklusivt inntrykk enn den populære polakken fra Os.

Båtlivs mening

Ved å spleise styrehuskonseptet med et sprekt daycruiserskrog har AMT lykkes med å bygge en sportslig og stillegående båt. Prisen er høyere enn for mange av konkurrentene, men ekstrainvesteringen kan likevel være fornuftig: Selv om 215 PH er en grunnleggende enkel konstruksjon, er kvalitetsinntrykket førsteklasses. Dette bør gi god annenhåndsverdi, og allerede før båten var kommet til Norge, hadde importør Kellox solgt et 20-talls eksemplarer av 215 PH. Dette understreker hvor stor tro markedet har på at AMT «leverer varene».