Amble og Stene tildelt KNBFs Hederstegn
Under KNBFs Båtting i Narvik i helgen ble Eivind Amble og Øyvind Stene tildelt «Kongelig Norsk Båtforbund(KNBF)s Hederstegn.
Begge var invitert på Båttinget som foredragsholdere. Hederstegnet er KNBFs nest høyeste utmerkelse, innstiftet 2.desember 1973. I en pressmelding om tildelingen skriver KNBF følgende om mottagerne.
Hedret som internasjonalt annerkjent båtkonstruktør
Eivind Amble har i flere tiår konstruert en mengde båttyper fra små joller via seilbåter til større ”bo-båter” og arbeidsfartøy.
Først og fremst kjenner vi hans arbeide med å designe sikrere fritidsbåter som i historien har føyd seg inn som tidløse, vakre og vellykkede konstruksjoner.
Eivind Amble har i de senere år engasjert seg sterkt i båtpolitiske spørsmål og satt Norge på kartet som en internasjonal seriøs bidragsyter i sikkerhets-, standardiserings- og sertifiseringsspørsmål.
Amble har vært norsk representant for ICOMIA og leder av ISO-komiteen K 146 i en årrekke og dermed vært en av de mest aktive i internasjonale fora hvor han har spilt en stor rolle i utviklingen a maritimt sikkerhetsutstyr og regelverk for bygging av fritidsfartøyer.
Som teknisk skribent i diverse båtmedier har han levert en rekke glitrende artikler der han med lun humor og enkelt språk har formidlet regelverk og konstruksjon av båter til oss ordinære båtbrukere.
Båtfolk i hele Skandinavia er Eivind Amble en stor takk skyldig for denne innsatsen.
Hedret for å ha sikret fritidsbåtfolket trygg seilas
Både som direktør i Norges Sjøkartverk (1984 til 1990), som kystdirektør og sjef i Kystverket (2000 til 2006) og som generalsekretær i Redningsselskapet fra 2006, har Øyvind Stene nedlagt en stor innsats for å sikre seilasen for fritidsbåter langs kysten. Han sørget blant annet for å innføre egne fritidsbåtleder i sterkt trafikkerte farvann, som for eksempel Hurum-leden. Han har også vært en pådriver for at nedlagte fyr og fiskerihavner kunne stilles til disposisjon for lokale båtforeninger.
Da Øyvind Stene overtok stillingen som generalsekretær i Redningsselskapet i 2006 sto han overfor en oppgave som mange mente var bortimot umulig. På grunn av en rekke uheldige saker og negativ omtale, hadde Redningsselskapet et meget dårlig omdømme, store interne problemer og hadde mistet tillit i samfunnet, hos politikere, myndigheter, medlemmer og donatorer. I løpet av utrolig kort tid klarte han å gjenopprette både omdømmet og tilliten. De interne problemene ble løst på en god og effektiv måte og det er nå ro i organisasjonen. Redningsselskapet drives nå på en meget effektiv måte og utstyr og kompetanse er i fremste rekke blant Europas sjøredningsaktører.
Beredskap og assistanse til fritidsbåtflåten er en prioritert sak for Stene. Det kan nevnes mange konkrete eksempler på det. Han har blant annet vært pådriver for videreføring og etablering av nye Sjøredningskorps langs kysten, og styrket korpsenes kompetanse og status internt. Han legger også stor vekt på at korpsene skal ha hensiktsmessige fartøyer og være utstyrt for å kunne yte best mulig service og assistanse til fritidsbåtflåten.
For KNBF har Øyvind Stene vært en svært viktig samarbeidspartner, både i forbundets daglige arbeid og som foredragsholder på Båttingene og i andre sammenhenger. Han har ytet verdifull bistand og støtte i saker som har vært viktige for KNBF og for båtfolket.