Flaggskip fra svenske Viggo

TOPPMODELL: Den nye aluminiumbåten fra Viggo er beregnet for raske transporter og god komfort.

Rigget for dårlig vær

I Sverige utvikles det stadig nye aluminiumbåter. Røffe Viggo C10 Offshore er en robust styrhusbåt spesialbygd for rask forflytting i dårlig vær.

Med sitt litt mer moderate design har svenske Viggo Boats markert seg etter at konkurrenten Anytec valgte en svært moderne designlinje for et par år siden. Etter at både modellene X8 og C8 har fått en svært god mottakelse i markedet, lanserer båtbyggeren i Öregrund sitt nye flaggskip – Viggo C10 Offshore. Formspråk og dekkslayout er lett gjenkjennelig fra Viggos eksisterende modeller. Forskjellene ligger fremfor alt i båtens størrelse og de tilpasningene som er gjort for at båten skal tilfredsstille kravene i CE-kategori B.

Enkel eller dobbel

Vi har tidligere testet Viggo C8, og i likhet med den mindre modellen er også C10 en båt beregnet for rask transport i dårlig vær. C10 er ytterligere tilpasset røft farvann utaskjærs, blant annet med trimplan i senter, doble separate drivstofftanker, backupløsning for motorenes strømsystem og plass til redningsflåter. Båten er tilgjengelig med enkel eller doble utenbordsmotorer.

ROBUST: Viggo C10 er kraftig dimensjonert, og produsenten legger stor vekt på funksjonelle løsninger.

Layouten er basert på et styrhus med dør i for- og akterkant. Det er plass til ti personer i det romslige styrhuset, som er tilgjengelig med flere ulike planløsninger.

Fjernstyrt

I forbindelse med lanseringen presenterer også produsenten sitt system ”Viggo Connect” som skal gi båteieren full oversikt over batteri og drivstoffstatus, samt mulighet til å fjernstyre visse funksjoner via en app. Man kan ifølge Viggo Boats slå på dekksbelysningen før man går ombord, eller starte dieselvarmeren i god tid før man skal av gårde.

FAKTA: VIGGO C10 OFFSHORE

Lengde: 10,95 meter

Bredde: 2,95 meter

Vekt: 4 500 kg

Drivstoff: 885 liter

Motor: 2X300 – 2X450 hk