BARSK: XO over at nykonstruksjonen blir en båt for alle vær- og sjøforhold.

XO fornyer DFNDR-utvalget

XO lanserer neste høst en helt ny utgave av DFNDR 8, den mest kompakte modellen i fabrikkens velkjente hardhaus-serie.

Samtidig har den 250-baserte utgaven av DFNDR 8 stille forsvunnet fra katalogene.

Nye DFNDR 8 er, som storesøster DFNDR 9, en robust, rask og temmelig tøff aluminiumsbåt med glassfiber innerliner, alt etter velkjente og velprøvde finske hurtigbåt-normer. Det 23 graders V-skroget er ikke mer enn 237 cm bredt, men i forhold til forgjengeren blir den nye modellen både litt lengre og litt bredere. Og et par hundre kilo tyngre: Vekt uten motor skal havne på 1900 kilo.

Samtidig blir båten sertifisert for hele åtte personer, tre flere enn utgående modell. Også tillatte motorstørrelser øker noe.

Modellen kommer i to overbygg-utgaver, en «safari-versjon» og en variant med lukkbare sidevegger og bakvegg. Båten skal få toalett og klargjøres for overnattingsmuligheter, men foreløpig har XO sluppet minimalt med opplysninger om nøyaktig hvordan disse elementene skal integreres. XO opplyser heller ikke hvor båten skal bygges, men de andre båtene fra selskapet har i en årrekke vært produsert i Polen.

Målgruppen er typisk hyttependlere og sportsfiskere som både har det travelt innimellom og som krever en båt som fungerer godt under vanskelige forhold. Anbefalt motorstørrelse er minimum 300 hestekrefter, men fabrikken sier at modellen utmerket godt kan utstyres med en enkel 450-hester eller doble 225-hestere. Og da blir toppfarten over femti knop.

Inngangsmodellen med 300 hestekrefter får en startpris på vel 135 000 euro uten moms.

VELG SELV: Nybåten kan utstyres med en eller to maskiner og leveres i flere overbyggutgaver.