XO 250 Open

SOMMERBÅT: Åpen båt er perfekt for sommerdagene, men det er også kalesjeløsning for regnværsdagene.
STUEPLASS: Foran ved baugen.
KRAFT: XO 250 Open er motorisert med Evinride, og tåler fint 300 hestekrefter.
DØRKPLASS: Det er fin plass til å bevege seg på.
PLASS NOK: Badeplattformen har god plass.
FØRERPLASS: Fin plass til beina, men vi opplevde at vi satt litt lavt.
MED VINGER: Ryggstøtten til akterbenken justeres etter hvor mange som sitter der.
SOLSENG: Med noen enkle grep er det bare å legge seg ned.
STOR KARTPLOTTER: Instrumentpanelet er fornuftig utført.
GÅR TRYGT: Vi ventet vel over 50 knop, men til gjengjeld føles den utrolig trygg.

Liten tøffing fra Finland

Tøffingen XO 250 Open med 300 hestekrefter tar oss ikke over den magiske 50-knopsgrensen. Til gjengjeld er det en trygg båt å kjøre.

Publisert Sist oppdatert

Himmelen er skyfri, og gradestokken viser 24 grader da vi ankommer Gromstad Bil og Båt i Kragerø. Der står en av de tidligste byggenummerne av XO 250 Open. Båten er nominert til European Powerboat of the Year 2016. Prisen for denne båten, med 300 hestekrefter og en såkalt highline-pakke, er litt over 800 000 kroner. Ser du den på sjøen, vil det kanskje slå deg at du har sett den før. Det har du vel egentlig om vi ser på skroget, som er fra XO 240 Open, som også er en bowrider. Samme skrog er for øvrig brukt til XO 240 RS, som har styrehus. Selv om XO 240 Open og 250 Open er tilsynelatende like, har det skjedd et kvalitetsløft. Og finishen er upåklagelig. Det aller meste er nytt over skroget. Og alt gir et mer solid inntrykk. Den nye båten har blant annet fått gassdempede seter. Stolene har god ergonomi. Produsenten har selv utviklet demperne, og de er blitt standard på XO 250. Når man setter seg ned og kjenner fjæringen, skal det godt gjøres ikke å glede seg til å kjøre båt. Sol og sommer demper ikke akkurat lysten! Fjæringen er justerbar, og stilles inn etter din vekt. Det eneste vi savner på testbåten, er en type gummibelg rundt fjæringen. Sitter man med beina mot setet og er uheldig, kan de faktisk komme i klemme om noe kommer imellom.

Sidemann har samme stol, så her blir det en behagelig tur for i hvert fall to personer. Men man sitter ikke så verst på akterbenken heller. Her er det justerbar sidestøtte i rygghøyde om man bare er en eller to som bruker denne plassen. Akterbenken kan også enkelt vippes fram, og den blir enkelt en stor fate for solseng. En fnurlig løsning som er uvanlig praktisk og enkel i bruk. I tillegg til de nevnte sitteplassene er det også god plass til fere personer foran konsollen på bowrideren. Under sitteplassene i hele båten er det godt med stueplass. I tillegg er det kjøleskuff på passasjersiden.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER