AMT i aluminiumklubben
De siste årene har stadig flere båtprodusenter som tradisjonelt har tilbudt glassfiberskrog også lansert aluminiumsbåter. Siste i rekken er nå AMT.
Det er ikke mange årene vi skal tilbake da en aluminiumsbåt var synonymt med Buster. På det finske markedet har aluminium dominert, og det lette metallet tar også stadig større del av det norske markedet.
LES OGSÅ: Nye Buster Magnum og SuperMagnum prøvekjørt
Fortsatt glassfiber i båten
AMT lanserer 175 BR i aluminium, som også finnes med glassfiberskrog fra før. I en pressemelding skriver den finske båtprodusenten at de vil produsere aluminiumsbåten i kommende sesong. Skroget er designet av finske Juha Snell Oy, som under Faster-varemerket produserer både fritids- og arbeidsbåter.
LES OGSÅ: AMT 175 BR - liten båt med store løsninger
aluminiumsbåten blir slik vi ser andre produsenter som har gått over til aluminium, med innerliner i glassfiber. Båtens glassfiberinteriør og utstyrsnivå blir det samme som den opprinnelige AMT 175 BR-modellen.
– Hensikten med de to ulike skrogene, er å gi forbrukerne større valgmuligheter.
Samarbeidet med Faster er vi virkelig godt fornøyd med. Sluttresultatet er blitt akkurat så bra som vi håpet på, sier daglig leder Mikael Winquist i AMT-Veneet Oy i pressemeldingen.
Aluminiumtrend
I oktober ble det kjent at den finske storprodusenten Bella lanserer nå en serie aluminiumsbåter under navnet Falcon. Nordkapp har lansert sin Ranger-serie. Finnmaster har lansert Husky-serien. Og Yamarin har lansert Cross, som har tatt en stor andel av salgsandelen av Yamarinbåtene. I tillegg kommer det stadig nye aluminiumsbåter. En av dem er norske AluVenture.