Førsteinntrykk: Flipper 670 ST

Flipper 670 ST: Tøffing fra Finland

Finske Flipper fornyer hele sitt modellprogram med hjelp av norske Espen Thorup. Den nye hardtop-båten 670 ST river gamle konsepter fra hverandre og skaper et nytt i form av Sportstop.

Publisert Sist oppdatert

Se flere bilder nederst i saken

Hele Flippers sortiment står foran fornyelse og designet er signert norske Espen Thorup. Flipper forbindes gjerne med den klassiske hardtop-båten, og med den nye 670 ST både videreutvikler og fornyer produsenten det velprøvde konseptet. Der HT-båten tradisjonelt har vært en åpen daycruiser med fast tak over deler av uteplassen, har nå Thorup og Flipper lykkes i å fornye konseptet med bokstavelig talt en glidende overgang mellom daycruiser og HT-båt.

Smarte løsninger

Selve skroget har vært på markedet et års tid, og ble først lansert som Flipper 670 DC i fjor høst. Det var det første skroget som Thorup designet for Flipper, og båten imponerte med sin umerkelige planingsterskel og sine komfortable sjøegenskaper. I sport-top-båten er dette videreført, og mange av de samme løsningene går igjen i de to modellene. Den største forskjellen mellom dem er at vindskjermen er trukket lenger forover, lugaren under dekk er gjort om til en sittegruppe (alternativt køye) under tak, og at hardtoptaket kan skyves frem og tilbake slik at man får en tilnærmet daycruiserløsning om man vil åpne uteplassen helt på fine dager. Løsningen er enkel, fleksibel og velfungerende. Hardtopen er kombinert med en vellykket luke i vindskjermen som gir enkel ferdsel gjennom båten og ut på fordekk, og en meget smart kalesjegarasje under akterbenken som likevel tillater lett adkomst ut i motorbrønnen.

GLIDETAK: HT-taket kan skyves frem og tilbake etter behag, vind og vær. Flyten gjennom båten er førsteklasses, med god adkomst via en luke i vindskjermen.

Flott uteplass

Innredningslayouten på Flipper 670 ST preges av god flyt fra for til akter. Akter er det en stor L-sofa med integrert passasjersete. Det er rikelig med stuveplass i og under benker, og fenderne har et eget stativ på styrbord side. Foran passasjerplassen på babord side er det en konsoll med en liten byssemodul, og i forkant av førerplassen er det et eget sjøvannstoalett hvor man kan være noenlunde privat bak en plate som felles opp.

Til tross for at hardtopversjonen har mye vekt forut, er den lett å trimme og har de samme utmerkede sjøegenskapene som DC-versjonen. Kompromisset som er tilstrebet mellom skarp V-bunn og god stabilitet sideveis er vellykket. Med 670 ST har produsent og designer tatt HT-konseptet et stort skritt videre i riktig retning.

Flipper har ingen importør i Norge, men en rekke forhandlere. Opplysninger finnes på Flippers hjemmeside.

Fakta

CE-kategori: C

Produksjonsland: Finland

Lengde (meter): 6.66

Bredde (meter): 2.48

V-bunn (grader): 20.00

Vekt (kg): 1200

Dyptgaende (meter): 0.75

Drivstoff (liter): 210

Max. antall personer: 7

Motoreffekt fra (hk): 135.00

Motoreffekt til (hk): 250.00

Motor testbåt: Mercury Verado

- Sylindervolum: 1,732

- Antall synlindre: 4

- Effekt (hk): 200.00

- Effekt (kw): 147.00

Toppfart i test (knop): 40.90

Pris testbåt (kr): 533243

Opplysninger: www.flipper.fi

Powered by Labrador CMS