FINNMASTER 62BR – skarpest i klassen – TESTVINNER

Finnmaster 62BR har et helt nytt V-bunnskrog som er godkjent for motorer opp til 150 hk.

Publisert Sist oppdatert

Finnmaster har på kort tid vokst seg til å bli en av Nordens største produsenter av planende motorbåter, og en av forklaringene er antagelig alle de smarte forandringene som man har foretatt de siste årene. Modellutvalget består nå av en rekke åpne båter med en veldig gjennomtenkt planløsning fra for- til akter. Grunntanken er at man skal kunne bevege seg fra for- til akter på en enkel og sikker måte. Man skal ikke behøve å tråkke på puter når man skal bevege seg om bord, og man trenger heller ikke fjerne putene for å komme til et stuverom. Finnmaster 62 BR er den nyeste konstruksjonen som ble introdusert i fjor. Den har et helt nytt V-bunnskrog som er godkjent for motorer opp til 150 hk.

Perfekt ombordstigning

Man kommer lett om bord i denne båten forfra via en trapp ned til sittebrønnen. Her har man kun et stort stuverom på babord side og ren dørk mot styrbord side. Det gir stor dørkplass og enkelt å komme til mot skrogsiden ved fiske eller tillegging.

     Førerplassen har nesten samme utforming som hos AMT, men noe smartere utformet i Finnmaster med vinklede instrumenter og et gråsvart instrumenthus som eliminerer reflekser i frontruten. Det er også noe bedre plass til føtter og knær. Mot babord side er det et stort hanskerom med plass for stereoanlegg, og de elektriske kablene til dette er allerede trukket fram hit. Under begge konsollene er det store stuverom og i styrbord stuverom har man hengt opp et brannslukkingsapparat.

     Den aktre delen av sittebrønnen er der båten har størst bredde og Finnmaster har i likhet med AMT en meget romslig U-sofa. Med de vribare fører- og passasjerstolene har man god plass til seks personer her. Hele delen kan enkelt gjøres om til en stor solseng. Kalesjebøylene har man lykkes å gjemme bort under et lokk slik at man ikke får dem i ryggen når man sitter i U-sofaen.

Smarte ventiler

Under U-sofaen er et stort stuverom og en av sidene er forlenget inn under U-sofaen slik at man kan få plass til lange gjenstander som vannski eller fiskestenger. I en annen del av stuverommet er det plass til en kjøleboks. En smart detalj er at håndtakene til stuverommene også fungerer som ventilasjonshull.

     Finnmaster 62 BR ble testet med en 150 hesters Yamaha og oppnådde høyeste toppfart på 45,4 knop. Ved de øvrige turtall har man omtrent samme fart som AMT 200 BR og Yamarin Cross 63 BR, og forbruket ligger også her på 0,9 liter per nautisk mil ved 30 knops fart og 1500 omdreininger under maks. Støynivået er som på AMT under 80 desibel. Også i Finnmasteren har man god sikt hele tiden under planingsfasen og sjøegenskapene er ganske like AMTs. Begge klarer ganske grov sjø, men som på alle planende båter, heller de sideveis mot vindretningen. Derfor bør trimplan være standard på alle planende båter.

 

PLUSS:

+ Bra fart

+ Elegant førerplass

+ Fin å entre

+ Romslig U-sofa

 

MINUS:

  • Noe harde stoler.