utgave nr 8 2001

”Nye” www.batmagasinet.no

Publisert Sist oppdatert

”Nye”

www.batmagasinet.no

Båtmagasinet på internett ruller videre som en kjempesuksess. Etter å ha bygget på og utvidet sidene siden den spede start i 1995, trengte sidene fornyelse og reorganisering, og nå er de lansert i ny drakt.

Med over 50.000 websider er det ingen andre båtsteder på internett som kommer i nærheten av informasjonsmengden til Båtmagasinet. Med opp mot 1 million sideoppslag pr. måned er det heller ingen andre som har like stort besøk. Båtmagasinet har inngått samarbeide med Seilmagasinet og www.finn.no om bruktmarkedet, noe som også har ført til økt besøk hos både finn.no og Båtmagasinet/Seilmagasinet. I bruktmarkedet hos de tre aktørene ligger det nå inne over 2.000 bruktbåter for salg.
Den nye designen på Båtmagasinets internettsider vil føre til en langt enklere manøvrering gjennom det enorme innholdet på disse sidene. En del konsepter er beholdt som tidligere, blant annet det meget populære diskusjonsforumet Båtplassen med mellom 50 og 100 innlegg hver eneste dag. At Båtmagasinet også har lagt ut samtlige redaksjonelle artikler i fulltekst siden nr. 1-1995 samt indeksert samtlige artikler i bladets historie i en søkbar database, vet internettfolket å benytte seg av. Det er en formidabel kunnskapsbank for båtfolket. Den nye designen gjør også at internettsidene blir roligere for øyet og at sidene blir enhetlig presentert.
En annen nyhet er at alle som abonnerer på Båtmagasinet eller Seilmagasinet kan benytte kjøp og salgsidene for utstyr gratis ved å taste inn abonnementsnummeret sitt når de registrerer seg på finn.no.

Kjøp og salg ”tar av”

Kjøp og salg av båter og utstyr på nettet er i ferd med å ta helt av. Både på bruktsidene og hos importører og forhandlere som har sider på nett meldes det om stor aktivitet. Blant annet er elektronikkbransjen og utstyrsforhandlerne fornøyde. To av de største er Seatronic og Belanor/Belamarin som har kjempebesøk på sine sider. Spesielt Seatronic på www.seatronic.no har lagt ut en enorm mengde med utstyr og elektronikk, og melder om stort salg via internett. En annen aktør i samme markedet som er store på postordre er Maritim i Arendal, men til tross for løfter om forbedring over lengre tid, er internettsidene deres fortsatt tragisk dårlige.
Det avgjørende for om folk skal handle båtutstyr på nettet er først og fremst at salgsapparatet virker. Det bør ikke ta mer enn et par dager fra bestillingen er gjort til varen ligger i postkassen, og det bør være en skikkelig supportfunksjon fordi man ikke har den personlige kontakten med en selger slik man ville få ved handel i en vanlig butikk. Klarer man å oppfylle disse to kriteriene samt at man selvsagt er konkurransedyktig på pris, kan man sannsynligvis vente seg blomster og fanfarer som belønning fra kundene.
Andre som baserer mye av sin omsetning på internett er for eksempel Ja-tronic som har kartprogrammet Fugawi som man kan laste ned demo på fra nettet. Etter at Ja-tronic la ut klikker på 1. siden til Båtmagasinet, skal nedlastingsserveren i USA ha merket et voldsomt oppsving.