utgave nr 6 199

Signalflaggene

Publisert Sist oppdatert

SIGNALFLAGGENE

AV ANNE MARIT KLOKK
Signalflaggene er ikke lenger det vibruker når vi "snakker" sammen båtene imellom. Men det er moro å kunne litt om de gamle tradisjonsbundne systemer oghjelpemidler. Noen flagg kan forresten være nyttig å ha ombord fremdeles. Vi skaldenne gang se på flaggene fra K til O.

K: Jeg ønsker å opprette forbindelse medDem.

L: Stopp fartøyet øyeblikkelig.

M: Mitt fartøy er stoppet og liggerstille.

N: Nektende © nei, eller "Betydningen avden foregående gruppe skal leses nek­tende". Dette signal kan bare gis optiskeller med lyd. Ved tale eller radiosendingskal signalet være "NO".

O: Mann overbord
EN ENKLE KOMBINASJONER AV FLAGGENE KTIL O:

KM: Jeg kan ta Dem (eller angitt fartøy)på slep.
KN: Jeg kan ikke ta Dem på slep.
LM: Radiofyr (angitt) er ute av funksjon.
LN: Fyret/lykten er slokket.
MM Der er et vrak i bredde..... lengde..­MO: Jeg har støtt på en grunne ellerundervannsgjenstand
NK: Der er ikke tilstrekkelig dybde.
NL: Der er tilstrekkelig dybde.
NM: Angi dybden rundt Deres fartøy.
NN: Dybden her er (antall fot ellermeter)
OK: Bekrefter riktig gjentagelse eller"Det er riktig".
OO: Mitt radiopeileapparat fungerer ikke.

Se på den nest siste kombinasjonen. OKbetyr altså OK på sjøen også! Detteuttrykket vi bruker støtt og stadig. Vitror gjerne uttrykket kommer fra engelsk,men tenker ikke over at forkortelsenstammer fra det internas¬jonale sjøspråket!