utgave nr 5 1997

Båtmagasinet bygger kajakk

Publisert Sist oppdatert

Båtmagasinet bygger kajakk

En drøm har alltid vært å padle i en selvbygget smekker kajakk, og kjenne den gode følelsen som gyllent treverk mot solglitrende sjø gir deg. Etter mange turer langs varierte deler av norskekysten fra Lofoten og Helgelandskysten i nord, via Rogalandskysten i vest til Sørlandskysten og Oslofjorden, er drømmen blitt enda mer intens.

Av HANS EIDSTUEN

Tiden er inne til å prøve noe annet enn et skall av glassfiberarmert polyester. Derfor dette byggeprosjektet, som forøvrig er i samarbeid med West System Norge A/S i Oslo.
Vi begynte senvinters i år. Kanskje litt sent. Det mest ideelle må være å starte senhøstes, for å ha dette å pusle med i ledige stunder utover vinteren, slik at det ikke blir stress over ferdigstillelsen og den siste finishen. Det må ikke få preg av å være noe hastverksprodukt.
Kajakken som ble valgt her er en såkalt havkajakk. Ikke så å forstå at farkosten uten videre er ment å til å krysse verdenshavene, selv om det ikke er langt unna at det er gjort. Men snarere at den har form og detaljer som gjør den egnet til å gå i til dels store bølger, utaskjærs i åpen sjø. Slik kan en trenet padler gå ut i langt høyere sjø enn mange fritidsbåter.

Materiell

Finerplater skjæres til, sammeføyes og sys sammen med kobbertråd. Deretter limes skjøtene sammen med epoxy og en forsterkning av glassfibertape. Overflatene forøvrig behandles også gjentatte ganger med epoxy for å få den beste slitestyrken, effektiv fuktsperre og en pen finish.
Sluttproduktet blir en vedlikeholdsvennlig, vakker, og ikke minst lett kajakk. Denne 17-foteren av typen Patuxent vil veie rundt 16 kg. Tilsvarende i glassfiberarmert polyester veier nærmere 25 kg. I sjøen har ikke vekten så stor betydning, men en kajakk skal gjerne ned- og opp på biltak mellom hver tur. Så akk, rygg.
Vi benytter høykvalitets finerplater med opptil 20 års garanti uten “skrapvirke” i kjernen. Treverket kommer fra Gaboon, i Vest-Afrika men foredles i Nederland. De er bøyelige og lette å jobbe med. De er forøvrig godkjent av Lloyds register for maritimt bruk.

Verktøy

Farkosten skal kunne bygges med svært enkle midler. Praktisk talt uten motorisert verktøy. Men en elektrisk drill har vel de fleste, og kanske en elektrisk stikksag. Selv valgte vi å skjære til platene med en bra finersag for så å trimme de svake kurvene med en grov rasp, mitt favorittverktøy så langt. En liten høvel trengs også for å skråskjære platene der de skal sammenføyes og til annen trimming. Og selvfølgeleig vanlige ting som skrutving-er, skrutrekkere, hammer, sandpapir o.s.v.

Kostnader

En fullt ferdig kajakk vil komme på rundt 5500 kroner. Dette inkluderer byggetegninger og beskrivelse, all epoxy med enklere verneutstyr, glassfibertape og duk, finer-plater og listverk.
Da får man en annerledes, litt eksklusiv farkost som sikkert vil vekke oppsikt. I tillegg kommer åre og spruttrekk rundt cockpit. Ønsker man ror vil dette være en ekstra-investering på ca. 1500 kroner.Den nødvendige sammenligningen til ferdigbygd havkajakk i glassfiber og med ror, vil ligge på det dobbelte, minst.
Så, da er vi i gang. Bare så synd at årets største numre av Båtmagasinet skal lages samtidig, og at vårkveldene lokker med helt andre ting.
Men følg med, etterhvert som det hele skrider fremover.

For ytterligere opplysninger, kontakt: West System Norge AS. Tlf: 22 23 35 00. Fax: 22 18 06 04