utgave nr 4 2

Sjekk akslingen

Publisert Sist oppdatert

Sjekk akslingen


Har du mistanke om - eller vet - at du var i nærkontakt med Moder Jord siste sesong? Kanskje du har registrert en bøyd propell. Da er det viktig at du sjekker propellakslingen, for den kan nemlig ha blitt bøyd den også, slik at det er ubalanse i propellen under kjøring. Dette medfører stor slitasje, og så vel lager som simringer kan bli skadet, og du kan få vann i oljen i drevet eller undervannshuset.
En enkel sjekkemetode uten å ha tilgang til mikromålere, er som vist på bildet. Her har vi bøyd et kobberrør, og festet det til antikavitasjonsplaten med en tvinge. Røret er festet slik at det kun er en millimeter eller to's klaring mellom røret og akslingen. Ved å dreie på akslingen, kan vi se om det er kast i den ved at avstanden til kobberrøret blir større eller mindre. Kan du ikke se noen forskjell i avstanden, kan du gå ut fra at akslingen fortsatt er rett. Skulle det imidlertid være kast i akslingen, må den byttes. Å rette opp en skjev aksling er omtrent umulig.

Slark?


Før båten går på vannet bør du sjekke akslingene. På båter med strak aksel, er den beste måten å sjekke om det er slark i akslingen - som kan tyde på slitte eller ødelagte lager - ved å ta tak i akslingen omtrent der propellen er festet, og rugge den kraftige sidelengs. Virker akslingen tight og fin, er det ingen fare, men kommer det dumpe lyder og du kan merke bevegelse, bør du få en fagmann til å se på lageret.