utgave nr 4 2

Nytt liv for sliten skjærgårdsjeep

Publisert Sist oppdatert

Nytt liv for

Sliten skjærgårdsjeep

En 17 år gammel falmet skjærgårdsjeep med original styling kan fornyes og bli hvit og fin uten skjolder. Det krever kunnskap, krefter og de rette midler og maskiner. Vi har fulgt ekspertene under arbeidet.

Tekst og foto: Anne Marit Klokk

En av de første norskproduserte skjærgårdsjeepene var Sunrise fra CAMO (Carsten Moen) i Grimstad. De ble solid bygget, men 17 års bruk setter sine spor. En av disse båtene ligger på Holmen Yachtværft i Asker og karene der hadde fått i oppdrag å fjerne de stygge fartsstripene og fornye skroget utvendig. Vi fulgte prosessen som ble mer omfattende enn de hadde regnet med.

Kraftvask og ”remover”

All teakinnredning ble tatt ut. Treverket var blitt nesten sort og det lå mye gammel grums på undersiden. Hele båten ble så vasket med kost og svamp og kraftvask fra Freyasdal Norsk Chemi i Kristiansand.
Å fjerne den gamle stylingen var ikke helt enkelt. Først ble to ulike spraytbokser forsøkt av typen ”remover”. Type 4 fra Versalhem og og siden en dekorfjerner fra 3M. Disse ble forsøkt på et lite synlig sted og det viste seg at begge var for sterke for gelcoaten. Det vanlige er jo å bruke varmepistol og skrape, men i og med at tapen var så pass hårdnakket, prøvde karene andre midler. Resultatet ble at varmepistolen ble funnet fram og en mann blåste mens den andre skrapte. Med en del krefter og noe tålmodighet gikk det greit å fjerne all styling. Den øverste stripen satt hårdnakket, men måtte gi seg til slutt.

Aceton og Autosol

For å fjerne alle gamle limrester, var en vask med aceton svært effektivt. Båten var nå plutselig blitt ”hvitstripete” uten striper. Dvs. det var stor forskjell fra skroget generelt og de stedene tapen hadde vært. For å ”shine” opp den triste gulgrå gelcoaten, gikk gutta på med Autosol som rubbing uten særlig hell. Det ble derfor bestemt at skroget skulle vannslipes. Først med 400, så 600 og til slutt 1200 papir. Det hjalp skikkelig bra og etter at all gelcoat var slipt, kom Autosol til sin rett.
Omsider begynte de markerte stripene å forsvinne og fargen og livet i gelcoaten kunne fornemmes. Polering med polermaskin gjensto og med en pasta fra Applied Chemicals i Tønsberg, som selger bilpleieprodukter, kom glansen endelig fram.
For å fjerne støv, ble hele skroget vasket for hånd og fenderlisten ble påført tynner og så en omgang med 857 Totalfornyer, et rensemiddel fra Applied Chemicals.

Mange måter

Alle har sine oppskrifter og midler når det gjelder å pusse glassfiberbåter. Men det blir spesielt når en så pass gammel båt skal totalfornyes og det ikke har vært synderlig vedlikehold av skroget underveis. Denne oppskriften virket til slutt etter at ”proffene” hadde prøvd seg fram med forskjellige midler. Det gjelder å ikke gi opp og være kreativ. En gammel grå glassfiberbåt kan bli hvit igjen og få nytt liv.