utgave nr 4 1999

Ti års rensen på Volvo 40

Publisert Sist oppdatert

VEDLIKEHOLD


Ti års rensen på Volvo 40


Volvo 40 serien er kanskje Norges vanligste dieselmotor. En sliter som nå begynner å dra på årene. Er den ti år gammel, må varmeveksler, oljekjøler og ladeluftkjøler renses. Du kan ta ut delene selv, men la et verksted gjøre rensejobben.

Tekst og foto: ANNE MARIT KLOKK

40-serien til Volvo Penta er montert i mange norske bobåter, som i dag er 10 år og eldre. Denne motorserien er slitesterk, men har sine svakheter bl.a. i kjølesystemet. Her dannes etter hvert et belegg på grunn av mixen av salt og frostvæske. Dette belegget bør fjernes hvert tiende år. Hvis båteieren i tillegg har brukt frostvæske av det billige slaget, noe man bør unngå, er noen deler ekstra utsatt for korrosjon. Husk at frostvæsken bør skiftes annen hvert år og man bør kjøpe høykvalitet.
Disse tre delene må renses hvert tiende år: Varmeveksler, oljekjøler og ladeluftkjøler.
Det lønner seg å begynne med varmeveksleren. Den er lettest å skru ut. Så tar man oljekjøleren og til slutt ladeluftkjøleren, som er den vanskeligste å få ut.
-Jeg leverte disse tre delene til et bilradiatorverksted hvor de ble syrevasket og helt som nye. På demonteringen brukte jeg bortimot ti timer totalt, sier Will Børgesen. Husk på at før man rører kjølesystemet, skal motoren være helt kald.

Unngå lekkasjer

Svakheten ved denne motorserien er altså at det dannes korrosjon, dels på grunn av dårlig lakkering og dels på grunn av lekkasjer fra termostathuset. For å unngå lekkasjer har Will Børgesen her funnet en løsning som sikkert ikke er ny, men det virker i hvert fall.
-Du tar av lokket til termostathuset, det må planslipes på innsiden og så bruker jeg doble sett pakninger med pakningsement. Dette skrus sammen igjen, du drar godt til og da holder det tett. Man kan gjerne i tillegg skifte lokket på toppen når det blir slitt.

Powered by Labrador CMS