utgave nr 3 1994

Steyr dieselmotorer

Publisert Sist oppdatert

Steyr med egen diesel

Den østerrikske motorfabrikkanten Steyr Motortechnik GmbH som i samarbeide med Daimler Puch produserte OMCs første dieselmotor for et par år siden, har nå lansert sin egen dieselmotorserie. Grunnen er i første rekke at OMC-apparatet ikke har klart å gi motoren tilstrekkelig løft i markedet. På bilsiden er motoren en stor suksess gjennom samarbeidet med Audi-konsernet.
Steyr-motoren vakte oppsikt da den kom, fordi den var basert på såkalt monoblokk-system. Det vil si at motorblokken er støpt i ett stykke helt ned til omtrent midt på veivakselen. Dermed unngår man lekkasjer i topplokkspakninger og metallvridninger og økte driftstemperaturer som følge av topplokksbolter. Kjølevannet får dessuten strømme uhindret i et lukket system. I tillegg har Steyr-motoren seks separate og kombinerte dieselpumper/dyser, en til hver sylinder og med et to-trinns innsprøytingssystem med et dysetrykk på 1600 bar som er nesten tre ganger så høyt som konvensjonelle dieselmotorer. Alle motorfunksjoner overvåkes elektronisk og letter arbeidet for servicefolk, fordi elektronikkenheten har hukommelse og kan fortelle gjennom tallkoder hva som har plaget motoren hvis den skulle fuske eller stoppe.
At vekten kun er på 305 kg. for de tre motorene på henholdsvis 212 hk, 185 hk og 160 hk, er heller ingen ulempe. Rekkesekseren på 212 hk. opererer dessuten på et maks turtall på 4300 omdreininger, mens de to minste ligger på mer normale turtall (3600 og 3300). Motoren egner seg bra for kombinasjoner med Hurth gearbokser eller Castoldi vannjetaggregater.
Ytterligere opplysninger: Steyr Motorentechnik GmbH, A-4300 St. Valentin, Østerrike. Tlf. 095-43-7435-2000-0.