utgave nr 12 1989

Mercruiser 220 dieselhester

Publisert Sist oppdatert

220 DIESELHESTER FRA MERCRUISER

Av Hans Due
Mercruiser har tatt opp konkurransen med Volvos 41-motor (200 hk). D254 Turbo AC heter den nye motoren som utvikler 220 hestekrefter. Den mest merkbare forskjellen er at Mercruisers nye dieselmotor er adskillig mer røyksvak enn Volvos.

Mercruiser har væt verdens største produsent av bensin-marinemotorer. På det amerikanske markedet er bensinmotorer helt dominerende på båter opp til 30-35 fot, mens det europeiske markedet foretrekker dieselmotorer helt ned til raske 25-fotere.
Mercruiser har derfor utviklet tre dieselmotorer som er basert på den italienske VM-motoren; femsylindrede D183 på 150 hk, seks-sylindrede D219 på 180 hk og altså siste skudd på stammen, sekssylindrede D254 på 220 hk og med et sylindervolum på 4,2 liter.

RØYKSVAK

Fremfor alt er den nye motoren røyksvak. Det skyldes blant annet at motoren har indirekte innsprøyting av drivstoffet. Det medfører dessuten at motoren ikke er så sensibel for kvaliteten på drivstoffet. Imidlertid fører indirekte innsprøyting til et noe høyere drivstof­forbruk.
En annen fordel er lav vekt. 365 kg. i motsetning til 465 kg. for Volvos 41-motor. Med drev er de to motorene omtrent like tunge.

BRAVO

Motoren leveres med både Bravo One og Bravo Two-drevene. Det siste drevet er kraftigere og beregnet for større båter. Et problem som Mercruiser er i ferd med å løse i forbindelse med diesel¬motorene, er at drevene som i første rekke er konstru­ert for bensin¬motorer, har hatt en tendens til å rakle i tannhjulsystemet når gearet står i fri. Det gjør ingen skade, men er ubehagelig å høre på. Løsningen blir antagelig å legge inn en brems på
drivakselen på motorsiden.

TURBO

Mercruisers turbo er konstruert slik at den skal gi full effekt i et lavt turtallsområde. Dette fører til at motoren har mer kraft i dette turtallsområdet som igjen medfører at akselerasjonen øker. Men faren med denne løsningen er at ladetrykket blir så stort at det kan bli over­belastning. Dette har Mercruiser løst med
en overtrykksventil som regulerer den øvre grense til 1,2 bar.
DATA:
Antall sylindre:6 i rekke
Sylindervolum:4,2 lt.
Boring og slaglengde: 94 mm x 100 med mer
Effekt:220 hk v/ 3600 omdr.
Vekt:365 kg.
Vekt m/drev:545 kg.