utgave nr 11 2005

Brann: Slik hjelper forsikringen deg

Publisert Sist oppdatert

Brann: Slik hjelper forsikringen deg

Dagen før ferien

Tenk deg marerittet: Båten brenner dagen før ferien starter. Alt er ødelagt, også familiens ferie. Se hva forsikringsselskapene tilbyr.

TEKST: JØRN SØDERHOLM

De følgende linjene skriver seg fra telefonsamtalen du ikke ønsker å ta. Spesielt ikke med din kone, dagen før ferien starter og mens hele familien ser fram til glade dager på båttur.
- Hei kjære. Sett deg ned, og hør godt etter.
- Hva snakker du om? Er det noe som har skjedd!?
- Ja. Jeg er tørr og uskadd, men befinner meg i politibåten. Båten vår brenner. Den får vi aldri mer noen glede av.

Spørsmål

Når den umiddelbare sluknings- og bergingsjobben er gjort, melder det seg noen problemstillinger man ikke nødvendigvis tenkte på da man tegnet forsikringen:
·Ferien går i vasken. Får vi dekket utgifter til leiebåt?
·Bagasje og løsøre for tur og ferie er ødelagt. Hva dekkes utenom båt, instrumenter og annet utstyr som hører til selve båten?
·Vraket må bort. Dekkes alle utgifter til å fjerne og ødelegge restene?
Det første er enklest å svare på: Nei. Hadde det vært en kaskoforsikret bil, kunne du ringt nærmeste bilutleiekontor og fått utlevert en leiebil, dekket av forsikringen. Men så enkelt er det ikke i båtverdenen. Ikke ett av forsikringsselskapene vi kontaktet dekker utgifter til leiebåt for å redde ferien. Et par av dem dekker leiebåt ved tyveri, men ikke ved brann. Det beste du kan håpe på er at forsikringsselskapet utbetaler et forskudd på oppgjøret, men da må du betale leiebåten med penger du kunne brukt til å kjøpe ny båt. ”Vi kommer med ny og utvidet dekning på dette området”, sier ett av selskapene hemmelighetsfullt.
I en normal familiebåt klar for sommertur befinner det seg gjerne innbo, løsøre og bagasje som i en middels hytte. Det vil si utstyr som ikke er relatert til båten og driften av båten, men som det er naturlig å ha med hjemmefra på tur. Dekningen av dette er høyst varierende (se tabell). Her er vi inne i en definisjonsmessig gråsone, der det ikke er innlysende hva som er ”bagasje” og hva som hører til båten.
Dersom båten brenner, blir det et digert bål som fortærer det meste av plast og treverk over vannlinja. Likevel vil vraket som blir igjen utgjøre en betydelig klump miljøfarlig avfall. Dersom det synker på dypt vann, er det lite å gjøre. Men om det synker på grunt vann eller blir liggende ved land, så må vraket bort. Det kan fort koste mye penger. Da er det greit å vite at et par av de største norske forsikringsselskapene kun dekker vrakfjerning med inntil 10 prosent av forsikringssummen. Det vil si 15.000 for en båt verdt 150.000. De pengene forsvinner fort hvis halvannet tonn utbrent plastvrak skal heves og kjøres bort, og da er ikke kostnadene til destruksjon av vraket tatt med. De fleste selskapene tar forbehold om at fjerning er ”pålagt av offentlig, kompetent myndighet”. Det vil i praksis som oftest si politiet.
Når det gjelder berging i den akutte fasen er det ingen forskjell mellom selskapene. Dekning av kostnader ved bergning er pålagt av Forskringsavtaleloven og internasjonale reguleringer av forsikring til sjøs.


*) Standard dekning / tilleggsdekning.
Prosentverdi: Del av forsikringsverdi på båten

Har du erfaringer – gode eller mindre gode – med forsikringsselskaper i forbindelse med skade? Tips oss: Telefon: 21 30 12 50, epost: jorn.soderholm@afj.no.no, sms: 41 65 52 20

ForsikringsselskapBagasjeBergingVrakfjerningLeiebåt
Vesta (og Enter)10 % (maks 15.000 / 30.000*”Rimelige og nødvendige kostnader”Ja, inntil 10%Nei
If skadeforsikring10.000 / 30.000*UbegrensetJa, inntil 10% Nei
Gjensidige 10.000 / ubegrenset*UbegrensetJaNei
Pantaenius2% / 10%*UbegrensetJa.Nei
Tennant5.000 / ubegrenset*UbegrensetJa. Nei
Norwegian Broker (Lloyds)UbegrensetUbegrensetJa.Nei
Quality Broker (Lloyds)20.000UbegrensetJa.Nei
Norske Sjø (Lloyds)20.000UbegrensetJa.Nei
Nilsen Brokers (Lloyds, Allianc)200.000UbegrensetJa, ”rimelige kostnader”Nei
ForsikringsselskapBagasjeBergingVrakfjerningLeiebåt
Vesta (og Enter)10 % (maks 15.000 / 30.000*”Rimelige og nødvendige kostnader”Ja, inntil 10%Nei
If skadeforsikring10.000 / 30.000*UbegrensetJa, inntil 10% Nei
Gjensidige 10.000 / ubegrenset*UbegrensetJaNei
Pantaenius2% / 10%*UbegrensetJa.Nei
Tennant5.000 / ubegrenset*UbegrensetJa. Nei
Norwegian Broker (Lloyds)UbegrensetUbegrensetJa.Nei
Quality Broker (Lloyds)20.000UbegrensetJa.Nei
Norske Sjø (Lloyds)20.000UbegrensetJa.Nei
Nilsen Brokers (Lloyds, Allianc)200.000UbegrensetJa, ”rimelige kostnader”Nei