utgave nr 11 1994

Ficht og Orbital

Publisert Sist oppdatert

OMC satser på ny totakt-teknologi:

FICHT OG ORBITAL

Av Hans Due
Mens konkurrentene satser på å videreutvikle og utvide modellutvalget av firetaktere, vil OMC ( Johnson og Evinrude) satse på ny og forbedret østerriksk og australsk totakts-teknologi.

OMC (Outboard Marine Corporation) har inngått samarbeide med det østerrikske selskapet Ficht og det australske selskapet Orbital om ny totakts-teknologi. De to selskapene har teknologi som ligner på hverandre, men som hver for seg passer til forskjellige modellstørrelser.
OMC har måttet møte konkurransen fra de andre påhengerprodusentene som satser sterkt på firetaktere. Honda har størst utvalg, og har i et par år vært enerådende på firetaktere fra 10 hk. og oppover til 45 hk. Nå kommer dessuten Honda med to nye firetaktere, en 75-hester og en 90-hester. I år kom så Yamaha og Marine Power (Mercury og Mariner) med en firesylindret, firetakts 50-hester som de har samarbeidet om. I tillegg har Yamaha hatt små firetaktere i flere år, firetaktere som nå også inngår i samarbeidet med Marine Power. OMC viste også små firetaktere for første gang i år, men de har valgt å stoppe modellutvalget på 15 hk.

Ficht

Fra 20 hk. og oppover til 200 hk. vil OMC satse på den østerrikske Ficht-teknologien. Denne går i all enkelthet ut på at man benytter direkteinnsprøyting av bensin via en høytrykkspumpe og en dyse i sylinderen. Dette gjør at bensinen blir forstøvet i det øyeblikk den sprøytes inn i sylinderen, hvilket skjer på et tidspunkt da stempelet har lukket eksosutløpet. På denne måten får man da en adskillig bedre forbrenning av drivstoffet, hvilket fører til renere eksosgass og mindre drivstofforbruk. På den tradisjonelle totakteren, blir bensin og luft suget inn i sylinderen av undertrykket som oppstår når stempelet er på vei ned etter detonasjonen. Men da er også eksosutløpet åpent, og en del av den ferske blandingen lekker ut her.

Orbital

På de riktig store påhengerne over 200 hk. vil OMC bruke Orbital-teknologien som minner mye om Ficht, men som i tillegg har en høytrykkspumpe for luft og hvor bensin og luft blandes under høyt trykk i et forkammer før blandingen sprutes inn i sylinderen.

LEAP

OMC har valgt å kalle sine tre systemer, firetaktsteknologi, Orbital og Ficht for LEAP 1, 2 og 3. LEAP står for Low Emission Advanced Propulsion, eller fritt oversatt til norsk "Lavt utslipp og økt effekt". For i følge OMC skal utslippene av hydrokarboner (CO2) minke med mellom 70 og 80 prosent, mens drivstofforbruket vil bli opptil 35 prosent mindre enn med tradisjonell totakts-teknologi. I tillegg skal motorene bli lettere og enklere i produksjon på grunn av færre deler og den såkalte "Lost Foam" støpeprosessen. Denne støpemetoden består enkelt sagt i at man bruker et fast skum som støpeform. Dette skummet forsvinner etter støpeprosessen, og man kan støpe hele motorblokken i ett uten topplokk, bolter og pakninger.

Først i 96

Den første Ficht-motoren fra OMC kommer i 1996, og uten at man i dag kan si hvilken motorstørrelse det er, skal det ikke så mye fantasi til for å antyde at 50 hk. er den mest aktuelle, siden både Honda, Yamaha, Mercury og Mariner har firetaktsforsprang her. OMC antyder at man har byttet ut hele det nåværende modellspekter med den nye totaktsteknologien i løpet av en 10 års periode. Johnson og Evinrude har i dag 130 forskjellige påhengermodeller.