utgave nr 10 2002

Nye motorer: Mer trøkk

Publisert Sist oppdatert

Mer trøkk

Honda har slengt ut den gamle 15-hesteren med en ny 15- og 20-hester. Større sylindervolum og mer trøkk er stikkordet.

Tekst: Hans Due

De nye motorene erstatter 15-hesters modellen fra 1987 og 20-hesters modellen fra 1994. Mens den gamle 15-hesteren var basert på motorblokka til 9,9-hesteren, er de nye 15/20-hesterne helt nye konstruksjoner. Riktignok bruker man undervannshuset til de eksisterende 8/10-hesterne, men motordelen er helt ny. Tidligere hadde motorene et slagvolum på 280 ccm, mens det nå er øket til 350 ccm.
Honda sier selv at de har klart å redusere vekten på den nye motoren, men det er en sannhet med modifikasjoner. For 20-hesterens del er det et faktum, men 15-hesteren er faktisk blitt et kg. tyngre. Den nye motoren veier 46 kg.
Imidlertid er det adskillig mer trøkk i den nye motoren enn den gamle som etter hvert fremsto som temmelig slapp i forhold til konkurrentene. Akselerasjonen er merkbart bedre. Samtidig har motoren blitt adskillig mer lettstartet med automatchoke og lettere snordrag. Men motoren har fortsatt forgassere, men med akselleratorpumpe. Settes motoren i akterover, slippes eksosen ut gjennom spalter over kavitasjonsplaten i stedet for som i forover; gjennom propellen. Det gjør at man får bedre vannkontakt i akterover og dermed raskere stopp og større manøvreringsmulighet.
Mens den gamle motoren hadde 6 ampere strømspole, har den nye fått 12 ampere. De fleste vil sannsynligvis velge modellen med elstart som kan fåes både til fjernkontroll og som startknapp på rorkulten. I tillegg kan man få gassdemper som hjelp til å tilte opp motoren eller elektrisk tilt som også kan brukes som powertrim inntil 2.600 omdreininger på motoren. Hvorfor Honda ikke har "tatt den helt ut" og laget fullblods powertrim er for oss en gåte. Flere av konkurrentene har jo dette allerede. Motorene blir tilgjengelige på markedet fra neste sesong. I 2004 ventes det lansering av nye 40 og 50-hestere fra Honda.

DATA:

Effekt:15 hk/ 20 hk
Turtall:5000/6000
Antall sylindre:2
Sylindervolum:350 ccm
Boring og slaglengde (mm):59 X 64
Tenningssystem:Digital CDI
Strømspole:12 amp.
Drivstofftilførsel:Forgasser med akselleratorpumpe
Tørr vekt:46 kg. (kort stamme)