utgave nr 10 1995

Båten min: "Sprut II", en ekte Bergshaven

Publisert Sist oppdatert

Båten min

"Sprut II", en ekte Bergshaven

En stasbåt som ofte er å se i Blindleia og som har sin faste plass i Grimstad. "Sprut II" har vært i familien Bergshavens eie siden den ble bygget i 1917 ved Bergshaven Båtbyggeri i Lillesand.

Tekst og foto: Hans Due

Når været er fint og havet smult, setter Herman Bergshaven seg bak rattet og fyrer opp den gamle B18-motoren på 46 hk. Den 24 fot lange og bare 1,60 meter brede halvplanende sigarkassen "Sprut II" er en godværsbåt som bringer Herman og vennene ut i den sørlandske skjærgården, kun for fornøyelsens skyld.
"Sprut II" har ingen lang og kronglete historie, men et stødig og velorganisert familieliv bak seg. Det var nemlig Hermans bestefar, som også het Herman Bergshaven, som fikk bygget båten ved Bergshavens Båtbyggeri i Lillesand. Båtbygger og konstruktør var Erling Tønnesen som var fetter til Hermans bestefar.
Det ble bare bygget to båter av denne typen, "Sprut I" som var noe større og lillesøsteren "Sprut II". Byggematerialer er furu hud på eikespant. Skrog og dekk er originalt, mens trebenkene inni er skiftet ut. Båten har vært hvitmalt siden den var ny og er i like god stand den dag i dag. Om sommeren ligger båten og dupper i fortøyningene på utsiden av Hermans landsted, og om vinteren har den plass i båthuset, slik den har gjort det hver vinter i sitt 78 år gamle liv.
Det er den tredje motoren som sitter under fordekket. Den første motoren var en Grey Marine, en amerikansk produsert, firesylindret, sideventilert bensinmotor på 36 hk. Etter 2.verdenskrig ble motoren byttet ut med en 22 hk. Grey, mens B18-motoren fra Volvo ble satt inn midt på 60-tallet da Herman kjøpte båten av sin bestefar for en tusenlapp.
- Båten går greit opp til 16-18 knop, forteller Herman som ikke har vært så opptatt av å måle den nøyaktige toppfarten. For normalt tusler han avgårde i gangfart og nyter sommeren. Det bør helst være godvær, for blir det ruskete utpå, spruter det fælt. Motoren sitter under fordekket og det er ikke store sprutavvisningen i skroget. Kun vindskjermen som består av to rette vinduer, og som kan skyves til side etter å ha løsnet to vingemuttere.
- Jeg skulle gjerne byttet ut Volvo-motoren med en passende motor fra Grey Marine, sier Herman. Ikke fordi Volvoen er dårlig, men fordi jeg gjerne skulle sett at båten var så nær opp til den originale som mulig.