utgave nr 1 1999
Masse smånyheter
Se opp for svindlere!
Tollvesenet har de siste månedene rullet opp flere tilfeller av 
svindel som knytter seg opp mot import av båter. Det er snakk om millionbeløp 
som båteiere må etterbetale på grunn av uregelmessigheter med importen. I noen 
tilfeller er kunden selv synderen. Som når en båt blir kjøpt utenlands og seilt 
hjem i havnen mens eieren "glemmer" å gi beskjed til myndighetene, eller den 
blir tatt inn på "falske papirer" med proforma fakturasummer o.s.v.. Da er en 
smekk på kjeften vel fortjent.
 Noe annet er det når importøren synder. Det kan være en bruktformidler som 
"hjelper folk" å ta inn båter fra utlandet. Det er nemlig noen av disse som 
mildt sagt har en uryddig praksis. Så som skyhøye meglerprovisjoner eller at 
hverken årsmodell, utstyr eller andre forhåndsavtalte leveringsspesifikasjoner 
stemmer for den faktiske båten. Hvis du attpåtil blir invitert til å være med 
på overleveringsturen f.eks. fra England eller Nederland, er det på sin plass å 
være ekstra på vakt.
 Det som kan skje er følgende: På et av eksport/importpapirene oppføres ditt 
navn som formell importør. Du betaler båten - gjerne i flere porsjoner. I et av 
tilfellene vi kjenner til ble plutselig den intetanende kjøperen kontaktet av 
tollmyndighetene med forespørsel om manglende innbetaling av HK - avgift og 
moms - i alt rundt 400.000 kroner - et beløp i tråd med det siste "avdraget" på 
båten. Megleren ble kontaktet med det kjente svar: -De  ringer et nummer som er 
ute av drift..... Ved nærmere undersøkelser viste det seg at megleren var midt 
i sin tredje eller fjerde konkurs. Kvitteringer og fakturaer på 400.00 kroner 
var plutselig ikke mere verdt.
 Kunden sto uten å vite det oppført som importør og var dermed i tollvesenets 
øyne ansvarlig for innbetalingen av avgifter på 400.000 kroner. Den egentlige 
importøren er blakk og borte vekk - noe tollvesenet selvsagt gir blanke blaffen 
i. 
 Moralen er: Hold deg unna bransjens useriøse aktører. Skal du kjøpe en kostbar 
båt i utlandet, få en advokat til å finlese alle papirer. Skal du bruke megler, 
sjekk vedkommende grundig. Det kan også være på sin plass å sjekke 
"eksportøren". I det nevnte tilfellet, er det mistanke om at "eksportøren" og 
megleren spilte på lag. Snakk også med folk i bransjen. Den er nemlig så liten 
at utskuddene fort avslører seg. En sjekk hos tollmyndighetene kan også være på 
sin plass, og til sist: Trenger du en megler, så sats på en norsk med 
tilknytning til Norges Båtbransjeforbund.