utgave nr 12 1994

Amatørbygging

Publisert Sist oppdatert

Norgesrekord i amatørbåtbygging?

AV ANNE MARIT KLOKK

-Jeg skulle ha bygd en båt. Kan jeg få stå i smia her, spurte Alfred Jakobsen bestyreren på Carlberg gård i Moss. Han fikk ja og på rekordtid skapte Alfred en 30 fots kravellbygd krysser. 1300 timer og 140.000 kroner er gått med.

Bestyrerparet på Carlberg gods i Rygge ble nok litt forundret i fjor høst da Alfred Jakobsen spankulerte inn på tunet og lurte på om han kunne få leie den gamle smia. Det er lenge siden det var hester på stallen og smed i virksomhet på godset, så det var fritt fram for Alfred til å sette i gang med sitt drømmeprosjekt, byggingen av krysseren som familien hans skal hygge seg med i årene fremover.
Alfred, som opprinnelig er fra Borge i Lofoten, kom til Moss for 35 år siden og har jobbet ved Moss Verft i 25 år. Da han ble pensjonist, satte han opp en plakat i båthavna hvor han etterlyste lokale for bygging av båt. Det var formannen i båtforeningen som tipset ham om den gamle smia. Alfred har bygget en båt for 20 år siden, en klinkbygd 20 foter som han hadde i ti år.

Rekordfart

Alfred satte i gang på senhøsten i fjor. Da Båtmagasinet besøkte smia i mai, var skrog og dekk ferdig. Båten var klar til å kjøres ned i havna i "Betongen", hvor Alfred har jobbet med innredningen i sommer. Skuta ble ikke sjøsatt da, fordi pengene ikke strakk til motorinvestering på den riktige siden av ferien. Motoren, en 115 hk Perkins fra Universal Diesel, ble montert på sensommeren sammen med propell, elanlegg og instrumenter.
-Alt har gått greit, sier Alfred på sin enkle nordnorske måte. -Tegningene kjøpte jeg for mange år siden. Som lofotværing har du sjøen i blodet, og jeg visste at når jeg ble pensjonist og fikk bedre tid, da skulle det bli båt. Jeg kunne gjort som mange andre og kjøpt en glassfiberbåt, men jeg trenger en helårshobby og synes sjarmen med en trebåt er viktig. At byggejobben gikk så fort, skyldes ikke dårlig tid. Det bare ble slik. Jeg regner det har gått med ca 1300 arbeidstimer så langt. Det som står igjen, tas til våren før sjøsettingen.

Rå linolje og Interpreg

Skroget er satt inn med rå linolje og Alfred har brukt Sikaflex rundt vinduene. Skroget er i furu på laminerte hovedspant i bjerk. Spantene mellom hovedspantene er i ask, overbygg og dollbord i honduras-mahogni. -Jeg har fått mye hjelp av Kjernsrød Trevare i Våler, som har levert alle materialene. Rolf Kjernsrød har vært en god støttespiller, sier Alfred.
Impregnering og lakking skal gjøres til våren. Alfred satser på Internationals Interpreg A og B. Å montere rekke og beslag står også igjen. Båtbygging er en dyr hobby, selv om Alfred her får en båt for under halvparten av hva den ville kostet fra et båtbyggeri. Han har spart penger på en del detaljer ved å sjekke og sammenligne priser og lage mye selv. Dieseltanken for eksempel, er en gammel varmtvannsbereder han har fått gratis. Rattet i mahogni har han laget selv og regner med en besparelse på minimum et tusen kroner. Totalt kommer skuta på 140.000 kroner. Da er motor, propell, elanlegg og instrumenter tatt med.

Romslig familiekrysser

Alfreds båt er 9,20 m lang og 2,85 m bred. Det blir køyeplass til seks personer, romslig salong og åpent styrhus. Med den 115 hk sterke motoren regner han med at båtens marsjfart blir ca 8 knop.
-Vi har ingen langtursplaner. Bare det å komme ut og være på sjøen store deler av året, skal bli fint. Er du oppvokst i Lofoten som jeg er, får man aldri det salte ut av kropp og sjel. Men jobb og en del sykdom har gjort sitt til at det har vært umulig for oss å ha båt en periode. At jeg under byggingen i fjor vinter holdt på lange dager hele uken igjennom, kom vel av overskuddet over å være i en ny livssituasjon. Nå gleder vi oss bare til å komme i gang!