utgave nr 10 2

Sprelske Suzukier

Publisert Sist oppdatert

Sprelske Suzukier


To nye Suzuki-påhengere har sett dagens lys. På samme stammemotor har man laget en 90-hester og en 115-hester. Motorene er utviklet for marint bruk fra bunnen av, men teknologien er hentet fra Suzukis bil - og motorsykkelproduksjon.

Tekst og foto: Hans Due

Japanske motorprodusenter presenterer firetakts påhengere i stadig større utgaver og tempo, mens amerikanerne har lagt seg på en annen kurs med utvikling av direkteinnsprøytede totaktere, supplert med innkjøpte japanske firetaktere. Begge teknologier er for å tilfredsstille miljøkravene som innføres som et absolutt i 2006.
Honda har vært pioneren på firetakts-siden, og har hittil også ledet an i ytelsen på firetaktsmotorene med 130-hesteren som den største. Men det er nylig gjort kjent at Yamaha kommer med en 225 hk. firetakter, og nå lanserte altså også Suzuki sin 90 hk. og 115 hk. med slagvolum på 1950 cc. Suzuki har i lyntempo utviklet sin firetaktslinje de siste årene, og satsingen har vært vellykket.
Vekt, størrelse og slapp akselerasjon har vært innvendingene mot firetakterne i forhold til de konvensjonelle totakterne. Denne forskjellen er nå definitivt hvisket ut. Suzuki DF 90 og DF115 veier ca. 189 kg. , mens tradisjonelle totaktere veier fra 145 kg. til 168 kg. Fremdeles noen kg. ekstra altså, men akselerasjonen er like bra, støynivået og drivstofforbruk lavere enn for de gamle totakterne.

Prøvekjøring

Vi har prøvekjørt de to nye påhengerne til Suzuki, og ble positivt overrasket. Skikkelig sprut og bunndrag i akselerasjonen, rask respons på gassen ved turtallskifte, behagelig støynivå og mindre ytre mål enn hva vi kjenner fra tilsvarende firetaktere. Noe av årsaken til det siste er blant annet at Suzuki har forskjøvet veivakselen og drivakselen i forhold til hverandre og med bruk av mellomliggende reduksjonsgir. Doble, overliggende kamaksler i aluminium, 16 ventiler og et kombinert drev/kamkjedesystem som tillater bruk av et mindre kamkjededrev, fører til både spart vekt og mindre ytre mål. Tomgangsturtallet ligger på lave 620 omdreininger, og motorene har elektronisk bensininnsprøyting (EFI).

Finesser

Motorene er spekket med andre tekniske finesser som at luftinntaket trekker kaldluft direkte over den 40 ampéres dynamoen. Likeretteren er dessuten væskekjølt. Både innsugingsmanifold, veivhus og bensinsystemet er vannkjølt. Motordekselet er laget i tre deler for enkel tilkomst til servicepunktene. Motoren sier selv fra når det er tid for oljeskift, og den gamle oljen kan tappes mens motoren er i opptiltet stilling. Oljefilteret er av biltypen som raskt kan skrus av. Motorene har det samme elektroniske datadiagnostiseringssystemet som på de mindre påhengerne. Vi venter spent på de enda større firetaktspåhengerne fra Suzuki!

Data


Motortype4-takts rekkemotor
Kamakslerdoble overliggende
Antall ventiler16
BensinsystemMulti Point Sequential Electronic Fuel Injection
Vekt188,9 kg
Antall sylindre4
Slagvolum1950 cc
Generator12V, 40 A
Girutveksling2,59 : 1

Testresultat DF 115 på Skibsplast 655

Båtens vekt u/motorca. 890 kg
Lengde6,50 m
Bredde2,30 m
Maks motor150 hk.
TurtallFart i knoplt/tlt./nautisk milStøy
590034,539,81,1585
540032,030,10,9784
490028,024,80,8983
440024,819,60,7982
390021,015,20,7281

Powered by Labrador CMS