utgave nr 7 1999

Minitest: Ryds 550 DC

Publisert Sist oppdatert

Minitest: Ryds 550 DC


Hyggelig daycruiser


Svenske Ryds, nå kjøpt opp av Nimbus, har et enormt modellspekter, nærmere 40 forskjellige varianter fra 10 til 23 fot. Ikke alle er like vellykkede, men 550 DC er av de bedre.

Tekst og foto: Hans Due

Etter at Ryds utviklet skrogene sine, er det stadig lansert flere bra modeller fra "Pastorens fabrikk" i Tingsryd i Sør-Sverige. Det var da OMC kjøpte fabrikken for noen år siden, at det ble fart på produktutviklingen. Ryds 550 DC er et resultat av dette.
Båten er en åpen daycruiser med overnattingsmuligheter under fordekket. For øvrig er den meget konvensjonell med to stoler ved førerplass og en aktersofa. Stolene er svingbare, og med et lite bord, har man en sosial avdeling.
Linjene er ikke akkurat grensesprengende, men det er et vel gjennomprøvd konsept. Vindskjermen er passe høy og gir god utsikt alle veier, frontvinduet kan åpnes og gir passasje over dekk. Solid pulpit forut og bra med stueplass.
Vi prøvekjørte båten med en 115 hk. Johnson Ficht motor, og logget i underkant av 40 knop, hvilket dette skroget tåler fint, selv om det bare er godkjent for maks 90 hk.. Det er ganske artig å kjøre når man provoserer med powertrimmen. Båten er lettplanende, uten markert planingsterskel, og Ficht-motoren til Johnson er det skikkelig sprut i.
Fremdeles har Ryds et stykke å gå når det gjelder kvalitet og finish, selv om tingene er blitt mye bedre de siste par årene. Stolene kan gjerne festes enda bedre og dørken stives av ytterligere. Det er enorme påkjenninger når man kjører røft i litt sjø. Litt rowing her og der som ikke er slipt ordentlig ned trekker også noe ned. Alt i alt er det likevel et hyggelig bekjentskap til en grei pris.

Data

Lengde:5,50 m.
Bredde:2,25 m.
Vekt:ca. 550 kg u/ motor
Maks motor:90 hk.
Lengde sovelugar:1,80 m.
Pris:218.500,- m/ 90 hk. Ficht
Importør:Fische Marine AS, tlf 32208050