utgave nr 9 1999

Opplag: Dieselmotoren

Publisert Sist oppdatert

Dieselmotoren

Motoren er det viktigste sikkerhetsutstyret du har om bord og krever all den pleie du kan gi den. Båtmotorer slites sjelden i stykker. Oftest ligger motorene i hjel. Derfor er vinterklargjøringen viktig.

Alle de seriøse motorleverandørene har håndbøker der vinterkonserveringen behandles i detalj. Noen har i tillegg egne hefter for alt vedlikehold. Vi tar derfor kun med de viktigste punktene som en huskeliste.

Boblehavn

Hvis båten din ligger i boblehavn, kan du velge om du vil vinterkonservere eller ikke. Gjør du det ikke, må du ta dine forholdsregler. Vi fulgte en gang et "kjerringråd" og la to gamle dyner rundt den ferskvannskjølte Volvoen som satt i den forrige reportasjebåten. For øvrig gjorde vi ingenting annet enn å følge nøye med når det begynte å bli kaldt, samt at motoren ble kjørt med jevne mellomrom for at kjølesystemets sjøvannsside ikke skulle ruste innvendig. Dette fungerte utmerket. Hvis havnen er utstyrt med 220 volt, kan du henge en lyspære ned i motorrommet. Her er meningene delte. Noen hevder varmelampe, men en vanlig pære på rundt 100 watt bør være nok.
Vil du sikre deg ytterligere, kan du tømme kjøleanleggets saltvannsside, og sørge for at det er frostvæske nok på ferskvannssiden.

Prosedyren

Dieselmotorens verste fiende er vann og urent drivstoff. Når motoren skal konserveres, er dette en grei fremgangsmåte:

1
Ferkvannskjør saltvannssiden med en slange fra en pøs til motoren er varm.

2
Bytt oljefilter.

3
Tapp ut og fyll på ny motorolje.

4
Bytt olje på gearkasse eller drev.

5
Bytt drivstoffilter og gjør ren vannutskilleren. Husk at dieselmotoren må luftes før start med mindre den er selvluftende.

6
Rengjør eller bytt luftfilter.

7
Lag en korrekt blanding av frostvæske og vann i beholderen du brukte til å ferkvannskjøre saltvannssiden.

8
Følg innstruksjonsboka for hvor slangen nå skal koples til og la motoren gå til det er en riktig blanding vann/frostvæske i kjøleanlegget.

9
Ta en runde med frostvæske på alle deler av gummi som impeller, slanger o.s.v. Gi dynamoen og elektrisk anlegg en dusj vannfortrængende væske.

Nå skulle motoren være klar for vinterdvalen.