utgave nr 12 1999

Minitest: "Kvikk" - silver

Publisert Sist oppdatert

Minitest:

"Kvikk" - silver

Ikke vet vi om importøren hadde tenkt å bli kvitt en herværende sjefredaktør for godt, men de gjorde i hvert fall et godt forsøk. Testbåten denne gangen, Quicksilver RhinoRib ll, var nemlig utrustet med 10 hk for mye motor, men moro var det lell.

Tekst: Ingvar JohnsenFoto: Hans Due

Det er greit å ha nok motor å rutte med hvis man vet å kjenne båtens og ens egen begrensning. 25 hestekrefter på denne båten er definitivt for mye. Med to mann ombord målte vi i overkant av 28 knop, med en mann ombord klarer du rett og slett ikke å holde båten steady på rett kjøl og kurs på full fart. På tredje tiltehakk ble den dessuten håpløs å få i plan med en mann ombord. Det gikk heler ikke an å tilte motoren lenger inn enn tredje hullet fordi tiltpinnen var umulig å få på plass på grunn av en kant på stålplaten som beskytter akterspeilet.

"Ren" og ryddig

Det spesielle ved Rhinorib ll er at det faste skroget i denne RIB - en er laget i "Pioner" - materiale, nemlig polyethylene. Skroget tåler derfor å bli dratt på land på ganske røft underlag uten å bli skadet. Skulle du være så uheldig at de oppblåsbare pongtongene skulle bli skadet, er de enkle å demontere. Hele båten virker svært gjennomført og "ren". "Konfeksjonen" på den oppblåsbare delen er nøyaktig utført uten skjevheter og limsøl. Det er ordentlig monterte davitfester og bra slepeøgle forut i det faste skroget.
En dyp lensebrønn med selvlenser fungerte veldig bra. Selv med en del vann ombord og proppen til selvlenseren i, slipper du å ha vannet skvalpende rundt føttene fordi det holder seg nede i lensebrønnen og under dørken. Dørkplaten kan eventuelt skrus av for rengjøring og inspeksjon.

Kjøreegenskaper

Skroget virker "dødt" og tørt. I hastigheter på rundt 20 knop går båten både stødig og greit. Det er to festepunkter for tofta. Det aktre festet er perfekt som styreposisjon. I sakte fart er båten retningsstabil.

Konklusjon

Vi skjønner godt at RIB - en er på stø kurs mot å bli et førstevalg som lettbåt. Høyere i pris enn både båter med fast skrog og de "vanlige" oppblåsbare, men RIB - en forener det beste fra to verdener: Kjøreegenskapene til fastskrogsbåten og stødigheten og sikkerheten til den oppblåsbare. Quicksilver RhinoRib ll virker som en bra representant for "arten".

+ bra utførelse
+ bra lensemuligheter

- at motoren ikke lot seg tilte lenger inn enn det tredje hullet.

Data

Lengde3,05 m
Bredde1,70 m
Vekt u/motor75 kg
Last:Fire personer (475 kg)
Maks hk.15
Pris båtkr 15.580,-
Pris motor10 hk Mariner Viking-kr 14.070,-
Powered by Labrador CMS