utgave nr 7 2002

Tresfjord 30: Med rengjort tank

Publisert Sist oppdatert

Tresfjord 30 Ultra fikk nytt liv:

Med rengjort tank

Motorstopp er en av de vanligste årsakene til at man trenger hjelp på sjøen. Mest nærliggende er det å skylde på motorene, men sannheten er oftest smuss i drivstofftanken. Lettest garderer du deg mot problemene ved å rengjøre tanken.

Tekst: Lars-Åke Redèen

Å rengjøre drivstofftanken er enklest når båten står på land. Derfor bør du ta båten opp av vannet eller rense tanken før du setter båten på sjøen.
Det første du må gjøre er å tømme tanken for drivstoff. Best er det å pumpe det ut, men pass på at du samler drivstoffet opp slik at det ikke renner ut i naturen. Når tanken er tom, åpner du tankens hovedluke, den er som oftest stor nok til at du kan få inn armen din. Ikke la deg friste til å bruke løsemidler eller vann på innsiden av tanken. Det beste er å bruke en tørr klut til å fjerne urenhetene med.

Slanger og filtre

Glem heller ikke slanger og filtre som også hører til drivstoffsystemet. På Tresfjorden valgte vi å ikke bytte ut slangene, fordi de fortsatt var i bra stand. Har slangene sprekker, eller virker tørre, må de absolutt skiftes ut. Flere steder kan du få laget nye slanger i rett lengde, og utstyre dem med pressede koblinger. Husk på at du ikke kaster de gamle slangene, og at du merker hvilken slange som går til hva. Pass også på at du merker tilkoblingspunktene på tanken, slik at du ikke monterer slangene feil. Sørg også for at du er nøye når du monterer slangene for å unngå lekkasjer.
Hvis det er en eldre dieselmotor ombord, må du dessuten være nøye med å lufte systemet. Gjør du ikke det, får du startproblemer og en motor som ikke vil gå skikkelig - om du i det hele tatt får den til å gå. Nyere dieselmotorer har ofte systemer som selv sørger for å lufte, det fritar deg for oppgaven.

Fyll nytt drivstoff

Når du først påtar deg jobben med å overhale drivstoffsystemet, kan det være en ide å montere et filter som renser drivstoffet før det når motoren, i tillegg til de ordinære bensin- eller dieselfiltrene. Slike filtre har de fleste motormerker, og de er lette å få tak i. Drivstoffet som du tappet av tanken leverer du på en bensinstasjon, eller på et godkjent mottak. Ikke fyll det gamle drivstoffet tilbake på tanken. Gjør du det, er du like langt.
Med rengjort tank, nye filtre og kanskje også en drivstoffrenser, kan du gå en bekymringsløs båtsesong i møte.

Drivstoffsystemet

Drivstoffet i en dieselmotor suges ut av tanken ved hjelp av en pumpe. Fra tanken går drivstoffet til vannutskilleren, før det fortsetter gjennom grovfilteret. Drivstoffpumpen har ofte en egen sil som bør rengjøres. Etter at drivstoffet har passert drivstoffpumpen, går det videre til finfilteret. Trykket før drivstoffet kommer til innsprøytningspumpen er ca 0,2 kp/cm2. Innsprøytningspumpen sørger imidlertid for at trykket økes til 250 kp/cm2.
I en bensinmotor er drivstoffets vei den samme som på en dieselmotor, men etter drivstoffpumpen kommer forgasser eller innsprøytningsanlegg.
Bytt drivstoffilter en gang i året. Skru løs det gamle filteret, og kontroller at kontaktflaten mot er fri for smuss og forurensning. Sjekk også det nye filteret. Ha litt olje på pakningene før du monterer. Ikke glem vannutskilleren, som bør tørkes nøye.

Slik lufter du systemet

Drivstoffsystemet må alltid luftes dersom du har kjørt tom for diesel, eller har åpnet systemet. Her er oppskriften på hvordan det gjøres.

1: Åpne lufteskruen på motorens drivstoffilter ca fire omdreininger.
2: Pump frem drivstoff med håndpumpen. Du må pumpe helt til det kommer ut rent drivstoff, dvs drivstoff uten luft i seg. Dersom pumpen virker dårlig, er et tips å vri rundt motoren slik at pumpens drivkam endrer posisjon, det vil gjøre det lettere å pumpe.
3: Steng lufteskruen.
4: Fortsett å pumpe i om lag 30 sekunder, slik at også pumpen luftes. Dersom du demonterte sprederne, må du løsne trykkrørene ved samtlige spredere og sette gassen i posisjonen for full gass. Kjør deretter motoren på starteren til det ikke lengre kommer ut drivstoff med luft i. Deretter strammer du trykkrørene.