utgave nr 12 1989
Mercruiser 502 Magnum
502 MAGNUM
Av Hans Due
Kraftpakke fra Mercruiser: 420 hk.s V-8 med 8,2 liter sylindervolum (410 hk på propellakslingen). Navnet 502 kommer av sylindervolumet i kubikktommer.
Som for de fleste andre bensinmotorer fra Mercruiser har også denne nye kraft-pakken et lavt toppturtall (4400-4800 omdr). Det er General Motors(GM) som har levert motorblokken.
Motoren kan kjøres på bensin med så lavt oktantall som 87, takket være et kompresjonsforhold på 8,75:1.Den nye motoren kan tilkobles både Bravo One og Bravo Two-drevet. Bravo One-drevet har fått ny form på undervannshuset. Det er forlenget med nesten 6,5 cm slik at det skal tåle høeyre hastigheter
enn tidligere uten å trekke luft. Det nye drevet er testet til 82 knop som vel kun er av akademisk interesse for de fleste.
Forøvrig har 502 Magnum de samme tekniske finesser som den eksisterende 7,4 liters modellen; Thunderbolt elektroniske tenningssystem, toppmontert startmotor, aluminium bunnpanne og valgfritt eksosutslipp enten gjennom propellakslingen eller gjennom eksosutløp i akterspeilet. Ved dobbeltinstallasjon kan det leveres motroterende propeller på alle modeller.
DATA:
Antall sylindre:V-8
Sylindervolum:8,2 lt.
Effekt:420 hk.
Boring/slaglengde:113,54mm x 101,6mm
Kompresjonsforhold:8,75:1
Turtall:4400-4800
Vekt m/Bravo One drev: 506 kg