utgave nr 7 2002

Stol ikke på syrefast!

Publisert Sist oppdatert

Stol ikke på syrefast!

Småbåtene ligger idyllisk og dupper i vannflaten. Under vannlinjen er det ikke alltid like idyllisk. Ramsalt hav gnager, godt hjulpet av tidens tann og ikke minst galvaniske strømmer, greier heller ikke syrefast stål alltid å stå imot.

Tekst: Jan Harry Svendsen

Vi bruker generøse mengder primer og bunnstoff for å beskytte gelcoaten mot osmose og begroing. Vi polerer båten for å beskytte den mot UV-stråler, og vi impregnerer kalesjen for å beskytte den mot tidens tann. Og så bruker vi syrefast stål for at ikke aksler, rorfester og annet skal tæres i stykker.

Røket av

- Dette er det verste eksempelet jeg har å vise deg, sier teknisk konsulent Geir Tørmoen. I hånda holder han det som engang var en propellaksel til en snekke. Syrefast, men røket rett av, og så porøs at vi uten problemer kan plukke biter av den.
- Og dette er langt fra det eneste eksempelet, fortsetter han. Problemene kan oppstå når båten har fått noen år på nakken. Og det er det etter hvert mange fritidsbåter som har.

Galvanisk tæring

I sjøen kan det oppstå galvaniske strømmer, og kombinert med et dårlig elektrisk anlegg i havna, eller en elektrisk kobling i båten som har kontakt med sjøvann, kan de galvaniske strømmene bli forsterket. Sterkere galvaniske strømmer betyr kraftigere tæring. Selv om syrefast stål befinner seg relativt høyt oppe på spenningsrekken, det vil si at mindre "edle" metaller vil begynne å tære først, er det slett ikke noen garanti for at syrefast stål ikke vil tære. Syrefast stål brukes ofte i propell- og roraksler og som rorhengsler, deler som har nær tilknytning til båtens sjødyktighet. Dersom det tæres i stykker, kan det få dramatiske konsekvenser.

Monter sinkanoder

Det er i mange tilfeller lite du selv kan gjøre for å sjekke om metallet i din båt er skadet av galvanisk tæring. Ofte er propell- og roraksler pakket inn i hylser og lagre, samtidig som propellen dekker mye.
- Har du mulighet til å få sett på akslene, skal stålet være uten tegn på korrosjon. Dersom det er blankt, er det oftest i orden. Uten at det skal være en sovepute, er det heller ikke store sjanser for galvanisk tæring på syrefast stål før det har gått en del år. Men det kommer igjen an på hvor sterk den galvaniske tæringen er i forhold til stålkvaliteten på det syrefaste stålet. Ofte er nemlig stålkvaliteten forskjellig på ulike typer av syrefast stål.
Det beste er selvsagt å få aksler og rorfester kontrollert av fagfolk. Ofte har ikke båteieren kompetanse eller mulighet til selv å se om båten har deler som er utsatt for, eller skadet, av tæring, avslutter Tørmoen.
Det sikreste du kan gjøre er imidlertid å passe på sinkanodene, og at disse har god elektrisk kontakt med metallet de skal beskytte. Sinkanoder er utelukkende laget for å motvirke tæringsskader. Pass på at anodene er av god kvalitet, i det siste har det dukket opp anoder av dårlig kvalitet. De fungerer dårlig, og gir deg i beste fall falsk trygghet.

Marerittet

Det er viktig å sjekke om din båt har deler som er godt i gang med å smuldre opp. Går du utaskjærs og vinden tar seg opp, kan det være for sent. Det er nemlig da faren er størst, fordi belastningen på materialene øker ved dårlig vær. Så mye at deler som har begynt å tære kan knekke som fyrstikker. Med propellen eller roret i fritt fall mot havets bunn er du da et lett bytte for fjæresteinene.