utgave nr 8 2004

Prøvekjøring: Ryds 23 DC

Publisert Sist oppdatert

Prøvekjøring: Ryds 23 DC

På det jevne

Svenske Ryds leverer nå sin største modell med innenbordsmotor. Båten har gode sjøegenskaper og er veldig tradisjonelt innredet, men finishen er noe lurvete.

TEKST: HANS DUE

Ryds har vel aldri hatt ordet på seg for å være innovative i sitt modellutvalg. Ei heller når det gjelder siste skudd på stammen, daycruiseren 23 DC. Riktignok har det skjedd betydelige forbedringer på selve fabrikken de siste årene, blant annet med innføringen av vakuumstøp som Ryds har utviklet en spesiell produksjonsmetode for. 23 DC blir imidlertid laget på tradisjonelt vis foreløpig.
Daycruiseren på 23 fot er av de første modellene Ryds presenterer med innenbordsmotor. Skroget er det samme som på 23 walkaround, med en forholdsvis dyp V-bunn. Sjøegenskapene er rimelig gode og båten er lett å trimme. Standard motor er Mercruiser 4,3 MPI bensinmotor på 220 hk. Maks hastighet ligger på ca. 40 knop og bensinforbruket er ca. literen pr. nautisk mil ved en marsjfart på ca. 30 knop. Som sådan en hyggelig daycruiser.

Innredning

Innredningen er veldig tradisjonell med en uteplass med førerstol og passasjerstol og en U-sofa akterut. Sidebenkene akterut er til å ta av. Det er stuerom under dem, og den ene har festeanordning for bordplate og søyle for bruk på akterdekket.
Under fordekk er det en liten lugar ved V-sofa som enkelt kan bygges om til dobbeltkøye. Det er ikke stuerom under benkene, men et hengeskap mot førerplassen og stuerom inn under dørken til uteplassen der man blant annet får plass til de ekstra putene som gjør at man kan lage solseng akterut.
Det er innerliner i lugaren opp til dekket. Halve taket er polstret - resten er malt med topcoat. Finishen er noe lurvete her og der, med skjevt skrudde skruer og topcoatsøl blant annet på den runde takluken - som for øvrig burde vært hengslet i forkant i stede for i akterkant. Sånt irriterende slurv er unødvendig når det er så mye annet bra i båten. Det er to lamper i taket. Adkomsten til lugaren er trang, med foldedør med sjalusi og plexiglass over som holdes oppe av en fjær.
Førerplassen er godt organisert, med god sikt horisonten rundt. Èn vindusvisker er standard. Brytere og instrumenter er lett tilgjengelige og synlige. Gass-/gearspaken er riktig montert og faller godt i hånden enten man sitter eller står og kjører. Halve førersetet kan klappes opp slik at man står godt, men kvaliteten på selve setet setter vi et spørsmålstegn ved. Sidevangene hadde nemlig blitt noe deformert etter kort tids kjøring i litt røff sjø.
Adkomst til fordekk skjer via innstøpte trappetrinn ved siden av førerplassen og gjennom vindskjermen som kan åpnes. Rundt fordekket er det pulpit med åpning forut i nebbet. Det er en liten ankerboks forut. Ryds har utstyrt alle sine båter med egen låsebøyle montert på babord side forut. Smart løsning og godt tenkt! I tillegg er det en slepekrok i baugen for trailing.

Teknisk

De tekniske løsningene om bord er ok. Koblingspanel og kabler kommer man til bak et stykke presenning med trykknapper på skottet mot førerplassen i lugaren. Batteriet er montert i et eget ventilert rom under kokeapparatet. Her sitter også hovedstrømsbryteren. Motorrommet er ryddig og rent, men med noe plundrete adkomst. Her må man opp med kalesjebøyler og fjerne sidebenkene i U-sofaen akterut før man kan få opp motorromsdekselet som faktisk også er en integrert del av akterspeilet. De løse bitene tar mye plass i båten, og er ingen drømmeløsning. Vi foreslår en ekstra inspeksjonsluke midt i akterbenken for adkomst til oljepeilepinnen for enkelt ettersyn og oljefylling. Inspeksjon av motoren og peiling av olje er noe man bør gjøre før hver tur man legger ut på. Sånn som det er nå blir det veldig mye styr for å få det til.

Konklusjon

Konklusjonen er at Ryds 23DC er en tradisjonell daycruiser med gode sjøegenskaper. Stort sett bra innredningsløsning, men noen detaljer må forbedres. Finishen bør man være mer nøyaktig med.

Data

Lengde7,30 m
Bredde2,48 m.
Vektca. 1.750 kg.
Dyptgående0,50 m.
MotorMercruiser 4,3 MPI, 220 hk.
Pris standard båtkr. 465.000,- (introduksjonspris)
ImportørOslo Båtsenter AS, tlf 67 11 38 60. Internett: www.ryds.no

Powered by Labrador CMS