Nr 7. 2012

Sveiv til besvær

Den som har litt erfaring med å vinsje båten av og på henger vet at det kan være en risikosport. Om sveiva slår ukontrollert tilbake er fingre, håndledd og armer i faresonen.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN

Den planlagte båtturen kan i stedet bli en tur til legevakta om du ikke er forsiktig nok når båten skal vinsjes fra hengeren og ned i vannet. Vi kjenner båteiere som har fått både sår- og bruddskader etter uforsiktig vinsjing.

   Det starter som regel lekende lett å sveive båten både opp og ned i sjøen, men det blir som kjent spesielt tungt når båten befinner seg omtrent midt mellom oppe og nede. Det kan bli så tungt at all kraft må brukes for å få sveiva til å gå rundt. Og det er da det gjerne skjer, at hånden glipper og den usikrede vinsjen slår tilbake og setter opp en livsfarlig fart. Livsfarlig i hvert fall om du ikke har rukket å trekke til deg hånda i tide. Du kan få et slag du sent vil glemme. Mange vil jo helt automatisk gjøre et forsøk på holde igjen sveiva når den begynner å reversere. Så store krefter settes i sving at det ikke er fysisk mulig å holde igjen. Derfor kan det nok ikke sies ofte nok at vinsjing av båt opp og ned i vannet må utføres med den største forsiktighet.

 

Nye krav i EU

I EU-landene er det nå krav til sikring av vinsjen, slik at den automatisk går i lås når det er fare på ferde. Alle båthengere som selges i EU-land har denne sikringen som standardutstyr. I Norge er et slikt krav ennå ikke innført, men etter hva Båtmagasinet forstår kan det bli aktuelt å adoptere regelverket også her.

Så lenge norske tilhengerprodusenter produserer for hjemmemarkedet, har ikke denne problemstillingen vært oppe. Langt de fleste båttilhengere leveres uten et såkalt snappback-system, men noen leverandører vil innføre løsningen som standard, uavhengig av EU, for løsningen er uansett en sikkerhet for personen som skal vinsje båten opp eller ned i vannet.

Kommer til Norge

Vi ser jo at dette kommer mer og mer, sier salgssjef Kristoffer Borgenhov i Norsk tilhengerservice til Båtmagasinet. TIKI er blant leverandørene som nå leverer snapp Back på alle nye hengere, Tredal er i ferd med å gjøre det, mens andre også ser på aktuelle løsninger, sier han.

Kjøper man ny henger, kan man jo være klar over at det finnes løsninger som trygger håndteringen av båten på hengeren, men utfordringen er kanskje større hos de mange som allerede har båthengere uten en slik løsning.

Goliath er blant vinsjeprodusentene som leverer en løsning som meget enkelt kan ettermonteres. Det finnes låsemekanismer til båter og hengere i alle størrelser og vektklasser. En standard løsning vil koste fra i underkant av 2000 kroner og oppover. Monteringen er såre kjapp enkel, kun fire skruer.

Den nye vinsjen fra Goliath leveres i et lukket system, slik at det er umulig å få fingrene i klem. Et lukket system er også av det gode med tanke på systemet ligger beskyttet mot saltvannssprut.

Og systemet er bygget opp etter samme prinsipp som et sikkerhetsbelte på en bil, det låser automatisk når det blir utsatt for et rykk.