Nr 4

Nyheter april

Nydesignet Uttern, Hardtop fra Anytech pluss mye mer

Publisert Sist oppdatert

Nydesignet Uttern

Svenske Uttern har fått et nytt familiemedlem på ganske nøyaktig fem meters lengde. Uttern S49 har de samme designlinjene som storesøstrene D-, T- og S62 som alle er nye modeller i 2011 og 2012. Skjærgårdsjeepen har sidestilt styrekonsoll med fører plassert i senter av båten. Under sittebenken på styrbord side forut er det plass til vannski og wakeboard. Salongen kan gjøres om til solseng med enkle grep. I tillegg er sikkerheten vektlagt i den nye båten. Høyt fribord, badestige og mange griperekker er med på å gjøre ferden tryggere. Motormessig kan båten utstyres med 40 til 75 hk.

FAKTA:  UTTERN S49

 

Hardtop fra Anytech

Anytec 747CAB er det svenske verftets første båt som kombinerer styrhus og utenbordsmotor. 747 CAB er åtte meter lang og har plass til åtte personer. Båten er foreløpig ikke ferdigstilt, men skroget er beregnet for motorer fra 150 til 300 hk. Båten har foreløpig ingen lanseringsdato.
 

Lengde:

5,01 meter

Bredde:

2,08 meter

Vekt:

Ukjent

CE-kategori:

C

Maks antall personer:

6

Motorstyrke:

40-75 hk

Pris fra:

Ikke fastsatt

Opplysninger:

www.brunswickmarine.no

FAKTA:  Anytec 747 CAB

 

Alt om dieselmotoren

Dieselmotoren – for båtfolk er skrevet av seileren og båtmannen Pat Manley. Samme mann står bak boka ”Båtvedlikehold og enkle reparasjoner”, og flere andre bøker om den tekniske delen av båtlivet.
Den 240 sider tykke boka inneholder 540 bilder og illustrasjoner som blant annet i detalj forklarer dieselmotorens virkemåte. Boka tar også for seg drivstoff-, kjøle- og smøresystemet som egne kaptitler. Elektronikken og girkassa er også viet stor oppmerksomhet i Pat Manleys bok. Prisen er 399 kroner, og boka utgis på Pegasus forlag. www.pegasus-forlag.no

 

Formfin storesøster

Lengde:

8,02 meter

Bredde:

2,50 meter

Vekt:

1250 kilo

CE-kategori:

C

Maks antall personer:

8

Motorstyrke:

150-300 hk

Pris fra:

Ikke fastsatt

Opplysninger:

www.anytec.se

Flipper 760 DC er den største av tre helt nye Flipper-båter signert Espen Thorup. I forrige nummer av Båtmagasinet gav vi deg vårt førsteinntrykk av 670 DC, og 760-en skiller seg ikke vesentlig fra denne, bortsett fra at skroget er 92 centimeter lengre-, og 13 cm bredere. Det gir større innvendig volum og mulighet for større motor. 760 DC er bygd for motorer fra 150 til 300 hk. Flipper har ikke norsk importør, men seks forhandlere som selger båtene direkte. Alle utruster dem med Mercury-motorer.
 

FAKTA:  Flipper 760 DC

 

Unngå katta-strofe

Nå er det ingen problem å gjøre huskatten om til en ekte skipskatt. Med den nyutviklede redningsvesten Maja fra Baltic får selv de spinkleste kattekroppene et flyteplagg. Maja finnes i tre størrelser, der den minste er beregnet for katter med vekt inntil tre kilo. Den største passer hunder og katter med vekt opp til 10 kilo. Vesten har ring for feste av bånd, samt løftehåndtak.  www.baltic.se

 

Gøy på vannet

Hurler er en oppblåsbar ball som slepes etter båten.en person ligger inne i ballen og holder sg fast i to solide gummihåndtak. Så er det bare å bruke kroppstyngden for å rulle rundt, eller treffe hekkbølgene for å hoppe. Hurler er 152 centimeter i diameter og er beregnet for en voksen person. Prisen i Sverige er 4498 kroner. Så langt har vi ikke funnet noen norsk distributør. Mer info: www.vattensport.nu

 

Lengde:

7,58 meter

Bredde:

2,61 meter

Vekt:

1800 kilo

CE-kategori:

C

Maks antall personer:

7

Motorstyrke:

200-300 hk

Pris fra:

Ikke fastsatt

Opplysninger:

www.flipperboats.fi

Nytt design - nye funksjoner

Den håndholdte Icom M92D kommer i både hvit og sort utførelse. Radioen har fått helt nytt design, samt innebygget GPS og DSC. DSC (Digital SeICall) gjør at man i en nødsituasjon bare kan trykke på nød-knappen for å sende ut et nødanrop som både inneholder fartøyets posisjon og identifikasjon. I tillegg til å flyte,  begynner VHF-en også å blinke om nødknappen utløses, eller når den kommer i kontakt med store mengder vann. Blinkingen fungerer selv om VHF-er er slått av, slik at den er mulig å finne igjen om den mistes i sjøen om natta.
M92D er IPX7-vanntett og bruker 5 watt i standymodus. VHF-en har et 1500 mAh batteri, som gir levetid på inntil 10 timer. Prisen i USA er 299 dollar - om lag 1700 kroner. www.123com.no

 

Design-Zink

Bergensfirmaet BEME Corrosion har utviklet et helt nytt zinkanodedesign, som skal gi mindre friksjon, og bedre beskyttelse mot galvanisk tæring. Beme corrosion er nok mest kjent for å levere sink- og aluminiumsanoder til store oljetankere og kommersielle fartøyer. Nå har firmaet også utviklet en anodeserie for lystbåter, på henholdsvis 0,2 -0,5 og 1 kilo.
-Vi har utført fullskalatester av forskjellige design over en seksårsperiode, og kommet frem til at dette er det beste, sier Jack Monsen, daglig leder i Beme Corrossion International AS, til Båtmagasinet.
De nye anodene har fått et slankere design, som skal gjøre at "strekingen" reduseres betydelig i forhold til det tradisjonelle anodedesignet. -Anodenes overflateareal er økt med ca 40 prosent, som i praksis har dokumentert at anodene aktiveres vesentlig tidligere enn tradisjonell design, sier Monsen.

www.beme.no

 

Åpen Paragon sjøsatt

Nimbus-eide Paragon viste for første gang sin åpne 25-foter under Allt för sjön i Stockholm i mars. Paragon-båtene har hatt suksess, og Ranger er basert på den lukkede 25-foteren, men med nytt dekk. Den nye modellen har walkaround-løsning med brede sidedekk og kraftige rekker. Sitteplassene er godt beskyttet i en “brønn” med inngang fra hver side. Her er det en akterbenk med påkostede og komfortable seter. Det samme gjelder fører og passasjerstol, som vitner om at dette er en kjøremaskin. Foran førerplassen er det en vask og et kjøleskap for forfriskninger. Via en luke midt i konsollen kommer man ned til en liten lugar med køyeplass for to personer.

I likhet med de øvrige modellene i Paragon-familien har Ranger et skrog med lavt tyngdepunkt etter inspirasjon fra MOB-båter. Skroget er omgitt av en kraftig fenderlist.

Vårt inntrykk etter gjennomgang på messen er at dette er en av de tøffeste landstedbåtene på markedet i dag. Båten leveres med singel Volvo Penta D4 fra 225 til 300 hk med DPH-drev.

FAKTA: PARAGON 25 RANGER

 

Sjøens gokart

Den oppsiktsvekkende katamaranen Wokart hadde verdenspremiere i mars. Tanken bak skal ifølge produsenten være å gi føreren en opplevelse av kjøre en sportsbil på vannet. Båten veier ikke stort og har et lavt tyngdepunkt, blant annet fordi føreren sitter noen få cm over vannet. I “kulen” bak føreren er det en utenbordsmotor som sitter et godt stykke forenom båtens akterspeil. Følgelig svingegenskapene ganske spektakulære. En annen målsetting for produsenten er å kunne tilby en båt som byr den samme sportslige følelsen som jet-drevne vannleketøy også i farvann der slike er forbudt. Stort annet kan den vel ikke brukes til.

Hva som er maks motoreffekt eller toppfart var ikke klart da båten hadde premiere. Er du nysgjerrig på båten, finner du mer informasjon på www.wokart.com

Delta med daycruiser

Svenske Delta har hatt en imponerende utviklingstakt gjennom mange år. De har nå båter som bygger på samme konsept fra 29 til 54 fot. Deres første daycruiser kommer på markedet i år, og er en særegen designperle signert anerkjente Ted Mannerfelt. Med rette linjer, inkludert rett baug, vekker båten oppsikt, og Delta markedsfører også denne båten som svært drivstoffgjerrig. Konseptet er en mellomting mellom en walkaroundbåt og en rendyrket daycruiser med lett adkomst til fordekk og ut til badeplattformene på sidene. Under fordekket er det en større lugar enn man forventer å finne i en WA-båt, med stor dobbelkøye. Aktersofaen kan konverteres til en stor solseng, og under førerstolen skjuler det seg en liten byss.

FAKTA: DELTA 26 OPEN

 

Jubel-aluminium

Arronet alumuminiumsbåter markerer sitt 20-årsjubileum og smeller like gjerne til med sin tyvende båtmodell. Den har fått navnet 24 5 CX. Båten er en typisk østersjøisk “bakladdare”, med åpent fordekk, hytte og et lite akterdekk. Rekkene på akterdekket kan flyttes slik at man kan få et åpent arbeidsdekk bak hytta. I hyttetaket er det en stor skyveluke.

FAKTA: ARRONET 24 5 CX

 

Kraftig kraftverk

Solé Diesel har styrket utvalget med et nytt, kraftig dieselaggregat. Generatoren har en effekt på 8,4 kw/230 volt. Mitsubishi-motoren som driver generatoren går med 1.500 omdreininger i minuttet. Vekten på den kompakte generatoren er 315 kg. Ytterligere opplysninger: www.rbb-as.fastweb.no

Lettdrevet bruksbåt

Svenskene utvikler stadig nye og mer eller mindre særegne aluminiumsbåter. Siste nyhet er Skargard 24, en svært lettdrevet bruksbåt som leveres med motorer fra 20 til 80 hk. Fotografen Sören Colbing står bak foretaket. Båtene bygger på tanken brukervennlighet og muligheten til å skli ganske ubemerket rundt i skjærgården med god fart selv med liten motor. Båtene leveres med høy vindskjerm, med eller uten hardtop, og brede dollbord for enkel adkomst frem på fordekk, hvor det er kraftige rekker.

Opplysninger: www.skargardboats.se

Glastron replika

Lengde:

8,52 meter

Bredde:

3,00 meter

Vekt:

3.370 kg

CE-kategori:

C

Maks ant. pers.:

6

Motorstyrke:

225-300 hk

 

www.paragonyachts.se

I James Bond-filmen Live and let die fra 1973 ble det brukt hele 26 Glastron GT-150 for å filme den intense båtjakta der Bond rømmer fra Dr.Kanangas menn. 17 av de 26 eksemplarene ble ødelagt, flesteparten av dem i forsøket på å få til det perfekte svevet over land. 90 hester på akterspeilet var maks for denne båten i 73, men for å få et røffere utseende ble båtene overmotorisert med 135-hesteren fra Evinrude. Nå kan Bond-fans og retroglade båtfolk få en splitter ny replika av Bond-båten.
I Anledning Glastrons 55 år er det laget 55 nummererte båter av GT 160 CB (closed bow). Denne retroinspirerte farkosten kommer i to spreke farger; sort/rød eller orange/hvit. Bakken Motor i Drammen har sikret seg båt nr 10 og 11 av de 55 båtene som er laget, én i hver farge. Båtene er utstyrt med Mercury 115 Optimax Pro, en amerikansk modell som er hakket vassere enn den vanlige Optimaxen.
Innvendig har båten teppe på dørken og sofa i hele bredden akter. Interiøret og dashbordet bærer preg av å være inspirert av klassiske amerikanske biler, med store instrumenter og lekkert ratt. I hanskerommet er det montert en Sony-stereo og to koppholdere. Under fordekket er det bra med stuverom for vannski og wakeboard. Mer info: www.bakkenmotor.no

 

Tekniske data Glastron GT160 CB

Lengde:

503 cm

Bredde:

213 cm

Lengde:

8,10 meter

Bredde:

2,60 meter

Vekt:

2.000 kg

CE-kategori:

C

Motorstyrke:

220-320 hk

 

www.smartmarine.no

Vekt:

589 kg

Maks antall passasjerer:

6

Lengde:

7,46 meter

Bredde:

2,40 meter

Vekt:

1.620 kg (+ motor)

CE-kategori:

C

Maks ant. pers.:

8

Motorstyrke:

175-300 hk

 

www.arronet.no

Maks motor:

115 hk

CE-kategori:

C

Pris:

269.900 kr

Info

: www.bakkenmotor.no

 

Sideveis med påhenger

Nå blir "umulige" manøvre enkle. Teleflex Marine har utviklet Optimus 360, et system som gjør manøvrering med dobbeltinstallasjon av utenbordsmotor lekende lett. Motorene kan manøvreres hver sin vei. En joystick gjør at selv uerfarne båtførere kan manøvrere som en proff. Med Optimus 360 kan båten styres forover, akterover og sidelengs, i tillegg til rundt sin egen akse, i likhet med pod-systemer som Volvo IPS. Se video på www.batmagasinet.no

Mer info: www.teleflexmarine.com

 

Spek(k)takulært leketøy

Med den nye spekkhuggeren fra Seabracher har du garantert det tøffeste leketøyet på stranda. Farkosten klarer 45 knop, og drives av en 260-hesters Rotax turbomotor tilkoblet vannjetaggregat. Båtleketøyet er basert på de tidligere Seabreacher-modellene som etterligner delfin og hai. Den nye spekkhuggeren kan dykke ned til halvannen meter, og hoppe nesten fire meter opp i lufta. Prisen er rundt 550 000 norske kroner. Se video og flere bilder på www.batmagasinet.no
 

"Fly" under vann

Subwing er det siste innen vannleketøy. Det er de unge sørlendingene Mats Westgård og Simon Sivertsen som står bak det nye produktet som ble vist under "Sjøen for alle". Konseptet går ut på at man henger fast i en vingeformet fjøl, som igjen er festet til båten. I to-tre knops fart dykker man ned og utforsker havbunnen. Når det er behov for luft er det bare å vri brettet oppover mot overflaten. I og med at fartsfølelsen blir ganske heftig selv i liten fart. Oppfinnelsen er velegnet båe for seilbåter, snekker og planende skjærgårdsjeeper.

www.subwing.no