Nr 4
Gjør det selv: Stoffing av aluminiumsbåt
En aluminiumsbåt kan ikke bunnstoffes med hvilket som helst bunnstoff, i motsetning til en glassfiberbåt. Bunnstoff som inneholder aktivt kobber og aluminiumsbåt er ingen god kombinasjon.
Tekst og foto: Lars H. Lindén
Grunnarbeidet er den viktigste forutsetningen for å få et godt resultat. Skal man bunnstoffe en glassfiberbåt,legger man på noen lag med for eksempel epoxyprimer før bunnstoffet. Primeren blir da både et sperresjikt mot vannintrenging i glassfiberen og gir god vedheft til bunnstoffet. På aluminiumsbåter er det et par andre problem man må beskytte seg mot. For det første korrosjon. Når man starter bunnbehandling av aluminium, bør man høytrykkspyle bunnen med ferskvann for å få bort alle salter og forurensinger dersom båten allerede har vært i bruk. Har man ikke tilgang på høytrykkspyler, så bruk en skurebørste eller en Scotch Brite (slipepute). Deretter bruker man samme fremgangsmåte som for første gangs stoffing av aluminiumsbåt. Fremgangsmåten får du detaljert gjennom vår bildeserie.
Plan og termometer
Planlegging og arbeidstemperatur er to viktige faktorer man må ta hensyn til før man begynner. Planlegging er viktig fordi grunnfarge og sluttfarge skal legges på i forskjellige sjikt og etter bestemte tørketider som avgjøres av arbeidstemperaturen. Venter man for lenge her, må man slipe opp overflaten igjen for å få bra vedheft. Dette gjelder fremfor alt når man har lagt siste strøket med grunnfarge og skal rulle på bunnfargen. Her kan det handle om kun et par timers intervall.
Når man vurderer arbeidstemperatur kan det være greit å huske på at metallflater ofte kan være noe kaldere enn temperaturen til omgivelsene. Også dette kan gi dårligere vedheft. En annen ting som er kjempeviktig er at man har tilstrekkelig med primer og bunnstoff. Finn fram til den mest kunnskapsrike på dette feltet i butikken og spør han hvor mye som går med, og kjøp en ekstra boks med både primer og bunnstoff og avtal at du kan returnere de hvis de ikke blir brukt. Det er viktig at hele stoffingsprosessen ikke stoppes fordi det er noe man mangler.
Godkjente bunnstoff for aluminiumsbåter
Anmerkninger:
Opplysningener har vi fått fra de respektive produsenter eller importører.
Biltema har også bunnstoff, men ingen man anbefaler for aluminiumsbåter. For Jotuns produkter gjelder at bare fargene hvit og grå kan benyttes på aluminium.
Produsent | Produkt | Type | Basestoff | Fartsområde i knop |
Hempels | Mille Light Copper | Polerende | Kobbertianat | Maks 35 knop |
|
|
|
|
|
International | Cruiser Polishing AF | Polerende | Kobbertianat | Maks 35 knop |
| Trilux Hard AF | Hardt | Kobbertianat | Alle hastigheter |
| Lago Racing II | Hardt | Vann, biocidfri | hastigheter |
| VC 17m Eco | Tynn, hardt | Biocidfri | hastigheter |
|
|
|
|
|
Jotun | Nonstop Low CU | Polerende | Kobbertianat | Max 50 knop |
| NonStop VK | Polerende | Kobbertianat | Maks 50 knop |
| Racing VK | hardt | Kobbertianat | Maks 50 knop |
|
|
|
|
|
Lefant | TF | Tynn, hardt | Zink | Maks 50 knop |
SeaJet | 034 Emperor | Polerende |
| Maks 50 knop |
| 035 Racing | Hardt | Kobbertianat |
|