Nr 4

Båten min: Ternen Gromlyd i go’båt

– Jeg fikk seks tonn med eik på kjøpet, sier Lennart Aagesen fra Randesund ved Kristiansand. Og sikter til sin 29 fots bunngarnsjolle med verdens nest siste Hundested semi-diesel: 1 sylinder, 1,6 tonn, 29 hk…

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Lennart Aagesen, bosatt i sørlandsidyllen Skippergada, fikk dilla på semi-diesel da båtmotorklubben Yresokk hadde medlemsmøte. De hadde samlet en haug med gamle motorer på brygga, og alle sto og gikk. En av dem var en semi-diesel, og Lennart ble umiddelbart hektet. Og en allerede rikholdig båtsamling fikk tilskudd.

Søkte på finn.no

– Jeg søkte etter semi-diesel på finn.no, og fikk napp på “Ternen” i Grimstad. Hun veier nesten åtte tonn, så i tillegg til motoren fikk jeg seks tonn eik med på kjøpet, humrer Lennart, som har et hjerte som banker ekstra for gamle semi-diesler. Hans egen er derimot ikke så gammel, men desto mer unik.

– Båten er ei bunngarnsjolle bygget i Thisted i Danmark i 1944, men motoren er av adskillig nyere dato. Den er den nest siste semi-dieselen bygget hos Hundested og var ny i 1987. Motoren er faktisk den fjerde som sitter i båten, og den er et riktig klenodium.

– Hundested regnes som det ypperste innen semi-dieseler. De holder ufattelig lenge, og det er ikke så rart med tanke på hvordan de er bygd. Den som sitter i “Ternen” veier 1,6 tonn og har et sylindervolum på 10,4 liter og yter 29 hk. Ved fullt pådrag går den med 425 omdreininger, men på tomgang kan jeg redusere ned til 70-80, forteller Lennart, mens motoren får hele “Ternen” til å skjelve. Dimensjonene er imponerende. Under hekken sitter en tobladet vribar propell på 85 cm i diameter som sparker godt fra med fulle vinger.

– Aberet med disse motorene var prisen. På samme tid som denne ble installert i “Ternen”, bygget min onkel ny fiskebåt med en 117 hk Ford. Komplett med gear og propellanlegg kostet den motoren 120.000 kroner. Denne kostet over det dobbelte!

Kos og moro

Vi møter Lennart Aagesen i Blindleia på tur til Lillesand sammen med en gjeng entusiastiske venner. Det er årets lengste seilas, men gjennom sommeren blir det mange kosesturer i farvannene rundt Randesund. En av de lengste turene med den åpne 29-foteren hadde imidlertid eierne som kjøpte båten fra Danmark til Norge. De hentet den i Skagen og gikk “Ternen” hjem via Lysekil i Sverige. Femten timer tok turen, og da var de antakelig ganske møre under sålene…

– Så vidt jeg vet var båten i aktivt fiske frem til 1997. Nå begynner hun imidlertid å bli litt sliten i treverket, så til våren står jeg foran en liten restaureringsjobb. Men motoren fungerer veldig greit og starter på første forsøk, i alle når når den er i godt lune. Den har heldigvis elektrisk gløding, så jeg slipper å forvarme med blåselampe. Så er det bare å starte med luft, forklarer den båtfrelste sørlendingen.

– Og hvor mange båter har du?, spør vi.

– Nå har jeg vel redusert til syv, tror jeg… Du vet forresten ikke om noen som er interessert i en Taule 26…?