Nr. 3 2012

Førsteinntrykk: Flipper 670 DC

I februar lanserte finske Flipper en oppsiktsvekkende bra daycruiser.

Publisert Sist oppdatert

 

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Flipper 670 DC er den første store nyheten fra den finske produsenten på seks år. Svenske Rolf Eliasson designet den vellykkede Flipper 705 som kom på markedet i 2006. Nå er det nordmannen Espen Thorup som får utfolde seg hos Flipper, og forandringen er godt synlig, men merkes fremfor alt når man setter seg bak rattet.

Kongeskrog

Vi har prøvekjørt prototypen med både det minste og det største motoralternativet, nemlig Mercury Verado 135 og Verado 250. I mellom ytterlighetene er det en rekke alternativer. Det mest bemerkelsesverdige med Flipper 670 DC, er at den ikke har noen planingsterskel. Konstruktøren har lagt mer vekt på optimalisere steglistene enn å en altfor skarp V-bunn, noe som også gir god sideveis stabilitet når båten ligger stille. Dermed har Thourp på en vellykket måte kombinert det beste fra to verdener. Båten smyger seg umerkelig opp i plan, og har et utrolig smidig fartsregister. En klar fordel når man kjører i skjærgård med mange fartsbegrensninger – både med tanke på drivstofføkonomi, men også komfort.

Skroget er et av de ypperste vi har kjørt. Det er svært forutsigbart og trygt, men slett ikke kjedelig. Den sitter som limt i svingene, uten kavitasjon eller hugging. Med en 250 hk Verado på hekken liker båten seg like godt i 10, 25 som 45 knop. Vi vil tro at 175 eller 200 hk vil være prefekt på denne båten.

Familiebåt

Flipper 670 DC er en moderne familieturbåt hvor uteplassen er maksimalt utnyttet. Vindskjermen er skjøvet langt frem, til fordel for stor uteplass. Likevel har båten en velfungerende soveplass under dekk, med full liggelengde for to voksne personer. Båten har også en forholdsvis butt baug med tanke på enklest mulig i land- og ombordstigning på fjell.

Dekkslayouten er forbilledlig. Det lagt stor vekt på bevegelsesmulighetene fra for til akter – med minst mulig uhindret passasje. Den kraftige vindskjermen er trukket langt akterover for å gi passasjeren god beskyttelse mot vind og sprut, og i stedet for U-sofa har man valgt en stor L-løsning med passasje på styrbord side slik at man slipper å tråkke i seter eller at folk må flytte seg.

I tillegg til ett enkelt sete i fartsretningen, har den også et meget komfortabelt dobbelt sete ved førerposisjonen som har førsteklasses ergonomi. En svært kompakt bysse ved nedgangen til lugaren gir en større uteplass.

Flipper 670 DC kan suppleres med baugpropell.

FAKTA: FLIPPER 670 DC

 

CE-kategori:

C

Produksjonsland:

Finland

Lengde i meter:

Bredde i meter:

 

Dyptgående i meter:

0,80

V-bunn i grader:

Vekt tørr båt i kg:

 

Drivstoff i liter:

Max antall personer:

 

Motoreffekt fra-til i hk:

Motor testbåt:

Mercury Verado F250

  • Sylindervolum

2.598 ccm

  • Antall sylindre

6

  • Effekt i hk (kW)

250(183)

Toppfart i test i knop:

51

Pris i kroner:

Opplysninger:

www.flipper.fi