Nr 1 2013

Test: AF2 Racing

Vi har prøvd det teflonbaserte bunnstoffet AF2 Racing i en sesong. Det er effektivt og har holdt groen unna. Men det koster.

Publisert Sist oppdatert

Tekst og foto: Hans Due

Det er franske Soromap som produserer bunnstoffet som her i Norge leveres av Sola Shipping as, samme firma som også har SeaJet bunnstoff. Bunnstoffet er tinnfritt, men inneholder ganske mye kobber og teflon, og det er selvpolerende. Det egner seg til alle typer skrogmaterialer unntatt aluminium. Produsenten sier det passer godt til racing seilbåter, men seilbåt er lite aktuelt for oss, så vi har prøvd det på en Pioner Multi med 75-hester på, og det fungerer helt fint på denne også.

     Vi nøyde oss med ett strøk, men det anbefales to. Bunnstoffet var lett å rulle på, men man bør bruke god tid på omrøringen i boksen før bruk for å få blandet innholdet godt nok.

 Etter at vi har hatt båten i vannet i et halvt år, tok vi den på land og registrerte at det bare er så vidt litt slimdannelse i vannlinjeområdet. Ellers sitter stoffet fast under hele skrogbunnen, og det er ikke antydning til groe eller rurskjell. Vi har kjørt båten jevnt og trutt, men den har også hatt perioder med stilleligge inntil 14 dager av gangen.

Produsenten leverer bunnstoffet i fargene gråhvit, blå, mørkeblå, sort, rød og grønn i 0,75 litersboks eller 2,5 liters boks, mens Sola Shipping kun opererer med fargene gråhvit og marineblå i sitt sortiment. Prisen på AF2 Racing er temmelig stiv. En 0,75 liters boks koster ca. 330 - 350 kroner, mens du kan få helt greit bunnstoff på Bestmarin, Biltema og Maritim til 149 kroner boksen, dog uten teflon som skal gi en glattere overflate. Dekkevnen er ca. 8- 10 kvm pr liter, det vil si 6 – 7,5 kvm per boks. www.sola-shipping.no

 

FØR: Slik så skrogbunnen ut med gammelt bunnstoff før vi la på det nye AF2 Racing.

 

ETTER: Slik så skrogbunnen ut etter et halvt år bruk med AF2 Racing. Litt smuss og slim i vannlinjen, men fritt for groing og rurskjell.