utgave nr 11 1999

To nye firetaktere fra Suzuki

Publisert Sist oppdatert

To nye firetaktere fra Suzuki:


Stillegående!


Uten bruk av støymåler føler vi likevel å ha vårt på det tørre når vi lot oss imponere av hvor stille og vibrasjonsfrie Suzukis nye 25 - og 30 - påhengere er.


Av Ingvar Johnsen
En pussighet er det at når du vrir på startnøkkelen første gang og må snu deg for å sjekke om motoren går. Selv akterut på en RIB der motoren står helt åpent. Pussighet nummer to var da kollega Lars Ola Sandelien fra Vi Menn skulle kjøre noen runder mens undertegnede skulle fotografere. Under en kuvending, stoppet motoren, trodde Sandelien, og han gjorde flere tildels temperametsfullt opphetede startforsøk på en motor som hadde gått hele tiden. Til slutt var det befriende å stå og bivåne flere testbåter kjøre på et begrenset område med de nye motorene uten at støynivået var i nærheten av så plagsomt som fra en tilsvarende totakter. Ombord i RIB - en kunne vi faktisk føre en normal samtale under marsjfart uten å heve stemmen.

Bruksvennlige

Det som også slår en med dagens nye motorer er at de gjøres stadig mer bruksvennlige. Bra detaljer i så måte er at motorene er utstyrt med et gasstempel som gjør at den manuelle tiltfunksjonen er forandret fra en kraftanstrengelse til en lek. Motorene kan også utstyres med elektrisk trim og tilt.
Det er også bra at man med en lett tilgjengelig spak kan justere styrefriksjonen og at de to sidedekslene kan fjernes, slik at hele "powerheaden" blir liggende tilgjengelig for service og vedlikehold. Ellers har motorene det aller meste man kan og bør vente av en moderne påhenger.

Data

Vekt: Mellom 92 og 98 kg, avhengig av om det er kort eller lang stamme.
Motortype:Tresylindret firetakt med tre ventiler pr sylinder. (To inntak, en eksos)
Sylindervolum:597 kubikkcentimeter
Boring/Slaglengde:65 x 60 mm
Effekt:25 hk/5300 omdr.min, 30 hk/5800 omdr. min.
Topp turtall:25 hk.: 5000 - 5600 omdr. min. 30 hk. 5500 - 6100 omdr. min.
Styring:Styrekult, eller rattstyring.
Start:Manuell eller elektrisk.
Drivstoff: 25 liters separat tank.
Tenning:CDI
Eksos:Gjennom propellen.