utgave nr 3 2001

Motortest: 30, 40 eller 50 hk på akterspeilet?

Publisert Sist oppdatert

Motortest: 30, 40 eller 50 hk på akterspeilet?

Sats stort!

Ikke spar på hestekreftene. En lettplanende skjærgårdsjeep kan fort bli et mareritt å kjøre med et par ekstra personer om bord hvis man har en for svak motor på akterspeilet.

Tekst og foto: Lars H. LindènNorsk tilrettelegging: Jon S. Fredriksen

15 knop blir toppfarten med en 30-hester, mens farten blir nesten det dobbelte med en 50-hester. Dette er noen av resultatene fra en test av utenbordsmotorer hvor det ble montert tre nye 4-taktere.
Suzuki 30, 40 og 50 hk ble testet med to og fire personers belastning på den nye skjærgårdsjeepen Quantum 5000 DP. Dette er en båt i 5-meters klassen med en meget spesiell stigbunn. Fartsforskjellene som vi refererer til i innledningen er med fire personers belastning. Med lettere belastning (to personer) er fartsforskjellene betydelig mindre, cirka 8 knop. Produsenten anbefaler motorer fra 40-70 hk på denne båten.
Det er ikke bare høy toppfart som bør styre motorvalget. Støy og vibrasjoner reduseres betraktelig etter at man har dratt av cirka 1000 omdreininger på gassen. At båt og motor arbeider godt sammen på marsjfart er viktig. Selv om fire-taktere er mer stillegående enn to-taktere, støyer også disse en god del på høye turtall.

30-hesteren må jobbe

Med to personers belastning havner marsjfarten på 19, 22 og 25 knop med motorene på henholdsvis 30, 40 og 50 hk. 19 knop med 30-hesteren fungerer, men ikke mer. Båten har en tendens til å falle ned av plan og med litt høyere motsjø hadde man uten tvil fått problemer. 22-knop med 40-hesteren er bare 3 knops forskjell, men båten får en mye bedre gange i sjøen og styreegenskapene blir vesentlig forbedret. Med 50-hesteren får båten en perfekt gange ved marsjfart, som ble målt til 24,8 knop. Med denne motorstyrken kan man dra av ytterligere 500 omdreininger uten problemer, og farten ble da målt til cirka 23 knop. Det målte forbruket bekrefter også at 30-hesteren må jobbe hardt. Ved 20 knops fart bruker den 0,5 liter per sjømil, mens 40- og 50-hesteren bruker henholdsvis 0,45 og 0,40 liter per sjømil.

40-hester med liten last

30-hesteren kan være et alternativ hvis båten ikke skal belastes med mer enn to personer og ikke brukes til vannsport. For de som primært bruker båten til sportsfiske kan den også være aktuell. 40-hesteren er vår anbefaling til en båt av denne størrelsen hvis man skal ha lite last, til tross for at den koster ca. 14.500 kroner mer. For disse pengene får man en kraftigere motor med innsprøyting og et avansert overvåkingsinstrument. 40-hesteren gir en mer behagelig planingsfart, og forbruket ved cirka 25 knops fart er nesten identisk med 50-hesteren (0,45 liter per sjømil).

50-hester med tung last

Med fire personer ombord bør man bare glemme 30-hesteren som motoralternativ. Båten planer så vidt på toppfart, og drar man av cirka 500 omdreininger, faller den igjennom og går med baugen i været. 40-hesteren fungerer på høye turtall, men drar man av cirka 1000 omdreininger, synker farten til under 20 knop og begynner å gå tungt. Noe av årsaken må også tilskrives plasseringen av sitteplassene i denne type skjærgårdsjeep. De beste plassene er aktenfor vindskjermen, og dermed blir det stor vekt sammen med motoren i den aktre delen av båten. For å få båten i plan kreves derfor rå styrke.
I en hardtopbåt på samme størrelse får man ofte fordelt vekten bedre ved å plassere et par personer foran førerplassen, og derfor kan en 40-hester være et alternativ i en slik båt. Også 40-hesteren er lite aktuell hvis man vil drive med vannsport. Med fire personers belastning bør denne type skjærgårdsjeep i fem-metersklassen med v-bunn utstyres med 50-hester.

Suzuki DF 30

Suzuki DF 30 er en tre-cylindret forgassermotor med tre ventiler per cylinder og enkel kamaksel. Motoren var ny i fjor og er søstermotoren til DF 25. Begge har et volum på 597 ccm og en vekt på 96 kg. Den eneste forskjellen på de to motorene, foruten effekten, er at DF 30 kan fåes med powertrim og tilt. Dette er en stor fordel selv på en 30-hester. En annen finesse på denne motoren er selvjusterende kamkjede.
30-hesteren kjennes noe tam på testbåten. Spesielt med fire personer må motoren jobbe for å holde båten i behagelig planingsfart.

Suzuki DF 40

Suzuki DF 40 er en av markedets minste utenbordsmotorer med elektronisk innsprøyting. Den har tre sylindre med fire ventiler per sylinder. Motorvolumet er på 814 ccm, noe som er betydelig større enn 30-hesteren. Blant finessene er lange avstemte innsugingsrør som senker temperaturen på innsugingsluften og øker drivstoff og luftblandingens innsugingshastighet slik at man får høyere effekt.
40-hesteren er et fornuftig valg som fungerer bra med både lett og tung last i ikke altfor grov sjø. Ved tung belastning kan det være praktisk å bytte til en propell med mindre stigning. Hvis man går for denne løsningen er det viktig å holde øye med turtallet så det ikke blir for høyt.

Suzuki DF 50

Suzuki DF 50 har samme motorkonstruksjon som 40-hesteren med elektronisk innsprøyting og samme vekt på 108 kg. På turtallet derimot er det store forskjeller. Toppturtallet på 50-hesteren ligger på hele 6500 omdr/min mot 40-hesterens 5800 omdr/min. De samme finessene går igjen på begge motorene. Både DF 50 og DF 40 har turteller med varsellamper som lyser ved overoppheting, ladefeil, lavt oljetrykk m.m.
50-hesteren er det beste valget hvis man ofte kjører med tung last eller i grov sjø med gjentatte gassreduksjoner. Motoren er også ideell hvis man vil drive med vannsport.

Fakta: Suzuki DF 30, 40 og 50
Importør: Erling Sande AS, tlf. 22 57 89 50

Fakta om testbåten

Testresultat: Suzuki DF 30, 40 og 50

Merknader

Samtlige motorer er testet på tre til fire ulike turtall. Først på toppturtall, og deretter har vi dratt av 500 omdr/min, 1000 omdr/min osv. Drivstoffmålinger er utført med to personer i båten. Samtlige motorer ble montert av den svenske importøren. Målingene er utført av MarinReportage ved Lars H. Lindèn.
Vanntemperatur: + 10 °C
Lufttemperatur: + 15 °C

SATS PÅ STOR MOTOR: Testen viser at det kan være en tabbe å velge en liten motor.

Motor/effekt i hkSuzuki 30Suzuki 40Suzuki 50
Volum i ccm597814814
Antall sylindre333
Antall ventiler91212
Elektronisk innsprøytingJaJa
ForgasserJa
Toppturtall610058006500
Uteksling2,09 : 12,27 : 12,27 : 1
Vekt i kg96108108
Generatoreffekt i A151818
Power Trim Ja (ikke standard)JaJa
MultiinstrumentJaJa
Ca. pris48.438 kr62.990 kr69.916 kr
Modell:Quantum 5000 DP
Lengde:5,05 m
Bredde:1,95 m
Ca. vekt:400 kg
Anbefalt motoralternativ:40-70 hk
Produsent:Quantum Boats AB, Gävle. +4626511515
Motor/ effektSuzuki 30Suzuki 40Suzuki 50
Propell tommer111414
Stigning i mm202020
Toppturtall – 2 pers:630061006600
Toppturtall – 4 pers:540058006300
Fart i knop – 2 pers:
- Toppturtall24,328,031,8
- 500 omdr/min21,025,428,6
- 1000 omdr/min19,022,024,8
- 1500 omdr/min15,019,522,7
Fart i knop – 4 pers:
- Toppturtall15,026,028,6
- 500 omdr/min 13,023,525,2
- 1000 omdr/min9,219,222,7
Drivstoff: liter/time
- Toppturtall 13,015,218,2
- 500 omdr/min10,612,214,8
- 1000 omdr/min8,89,812,2
- 1500 omdr/min8,28,09,2
Drivstoff: liter/sjømil
- Toppturtall 0,530,540,57
- 500 omdr/min0,500,480,52
- 1000 omdr/min0,460,450,49
- 1500 omdr/min0,550,410,41