utgave nr 1 2001

Minitest: Tohatsu TLDI 50

Publisert Sist oppdatert

Minitest: Tohatsu TLDI 50

Ny vår for to- takteren?

Mange har spådd to- takterens død, men forfinet teknologi kan gi motortypen en ny vår. Båtmagasinet har som det første båtbladet i Europa kjørt Tohatsus nye 50-hester. Verdens til nå minste to- takter med direkteinnsprøytning

Tekst og foto: Ingvar Johnsen

Tohatsu har med denne 50-hesteren laget en to- takter som møter de strenge forurensningskravene som kommer i 2006. Motoren er utstyrt med et spesiell lavtrykksversjon av et direkteinnprøytningssystem basert på Orbital teknologien. Det samme som Brunswick (Mercury/Mariner) har brukt med stor suksess på sine store to- taktere. Brunswick eier 40 prosent av Tohatsu fabrikken, og vil antakelig adoptere lavtrykkssystemet til egne motorer. Tohatsu er dessuten straks klar med en 90- hester med den samme teknologien.

Stille og sterk

Motoren trenger hverken choke eller ”priming” ved kaldstart. Du vrir nøkkelen rundt, venter et par sekunder til ”hjernen” har fått korrekte meldinger fra alle de elektroniske følerene, vrir ett hakk til og motoren starter ”på første”. Allerede på tomgang registrerer du forskjellen fra en vanlig ”innsugningsmotor”- den går rolig og jevnt som en fire- takter, og uten spor av røyk fordi blandingen drivstoff, olje og luft blir mikset i korrekt forhold før den sprøytes inn i sylinderen.
Vi prøvde motoren på en Terhi Big Fun, et sympatisk bekjentskap forresten, og var fem voksne om bord. Båten veier nesten 300 kg. Likevel dro motoren båten fort og greit i plan. Motoren gir en følelse av villighet og styrke uten dødpunkter i hele turtallsområdet, noe som utvilsomt skyldes innsprøytningssystemet. Med to mann gjorde båten oppunder 30 knop på topp og rundt 25 knop på marsjfart/økonomifart (ca 5000 omdr. min.) Selv på full fart (ca. 5800 omdr. min.) har motoren en ”rundere” lyd enn en ordinær to- takter, antakelig fordi den ikke har forgassermotorens innsugningslyd. Luftinntaket til kompressoren som leverer innsugningsluften til systemet, blir hentet gjennom et filter i akterkant av motoren.

Utørst og ukomplisert

Et direkte innsprøytningssystem har en stor fordel i forhold til forgasseren. Mens forgasseren gir motoren drivstoff i forhold til ditt gasspådrag, regulerer innsprøytningssystemet mengden drivstoff i forhold til det elektronikken finner ut hva motoren trenger under de aktuelle rådende forhold. Dette gir bedre drivstofføkonomi. Opptil 70 prosent reduksjon på toppfart og 40 prosent i gjennomsnitt, hevder produsenten. Dristige tall! Motoren veier ca. 90 kg som er 15 prosent mindre enn en tilsvarende fire- takter.
Tohatsu har alltid vært kjent for å lage ukompliserte motorer og har kommet bra ut i langtidstester. Oppbyggingen er enkel til tross for ny teknologi. De som kan ”mekke” en to- takter fra før, kan reparere denne motoren uten spesialverktøy, hevder produsenten.
Motoren er tresylindret, har et sylindervolum på 697 ccm, boring og slaglengde er på henholdsvis 68 og 64 mm, drivstofftanken er på 25 liter og den innebygde oljetanken rommer 2,0 liter. Motoren kommer på markedet i februar og kommer til å koste ca 65.000 kroner.
Opplysninger: A/S Kellox, 64 97 61 00.

Powered by Labrador CMS