utgave nr 5 2001

Hvor sterk påhenger på landstedbåten?

Publisert Sist oppdatert

Hvor sterk påhenger på landstedbåten?

Jo mindre motor, desto vanskeligere kan det være å finne den beste motorstyrken. Hvis man bytter fra en 40-hester til en 50-hester, kan det gi en fartsøkning på cirka 10 prosent. Bytter man fra en 10-hester til en 15-hester, kan fartsøkningen være på hele 100 prosent.

Tekst og foto: Lars H. LindènNorsk tilrettelegging: Jon S. Fredriksen

En liten motor klarer kanskje en eller to personer i båten, men når en tredje person hopper om bord, kommer den ikke opp i plan. Dette gjelder nesten samtlige åpne båter i firemetersklassen som har skrog beregnet for både roing og motorkraft. Det er altså snakk om båter som er ganske rundbunnede akterover, og som har en liten kjøl på 5-10 centimeter langs hele bunnen. I denne gruppen finner vi markedets mest solgte båter. En av disse er for eksempel Ryds 425 R, som har målene 4,25 x 1,65 meter og veier cirka 160 kilo uten motor. Dette er en typisk allroundbåt med høyt fribord som egner seg bra til dagsturer, eller for å ta opp garnet utenfor hytta. Askeladden, Crescent, Uttern og mange andre har lignende modeller som er godkjente for cirka fire personers belastning og opp til 15-hester på akterspeilet.

Seks forskjellige motorer

Vi har testet seks forskjellige motorer mellom 8 og 15 hester på Ryds 425 R. Motorene er totakterne Johnson 8, 9,9 og 15, samt firetakterne Evinrude 8, 9,9 og 15. Alle motorene er tosylindrede, og har et volum fra 164 cm3 og opp til 305 cm3. Totakterne fra Johnson på 9,9 og 15 hester har samme grunnkonstruksjon. Dette gjelder også firetakterne fra Evinrude på 9,9 og 15 hester. I realiteten er det bare snakk om en fysisk sperre som gjør at man ikke får gitt full gass.
Det kan virke unødvendig å teste både totaktere og firetaktere med samme motorstyrke, men vekten mellom disse konstruksjonene varierer en del. Siden denne vekten sitter langt bak i båten kan den påvirke farten i både positiv og negativ retning. For båter med flatere skrog kan det være en fordel med høy vekt akterut, men ikke for disse rundbunnede båtene.
Vekten betyr også mye for håndtering av motoren. Forskjellen mellom to- og fire takterne rundt 10-hester ligger på cirka 11-12 kilo. Dette kan virke uvesentlig, men tar man en motor i hver hånd, føles forskjellen betydelig. 25 kilo går som regel greit å løfte av et akterspeil, og 35 kilo går med litt teknikk. Men for å løfte 45 kilo må de fleste ha hjelp. Sistnevnte vekt er den samme som på begge firetakterne fra Evinrude på 9,9 og 15 hester, men det gjelder også tilsvarende motorer fra Mercury, Yamaha med flere.

Tilbudspakker kan skuffe

Ikke alt handler om komfort. Motoren må også orke den aktuelle båten med litt last. Det er viktig at forhandlerne advarer mot feilaktige kombinasjoner, og ikke lager en tilbudspakke med alt for liten motor. Kunden som bare ser på pris, kan bli en kortsiktig vinner. Etter sjøsetting med påfølgende båttur med hele familien kan den prisbevisste kunden bli taperen i en handel med en tilbudspakke med for liten motor.
Testbåten, som er 4,25 meter lang, skal ifølge produsenten klare motorstyrker fra cirka 8-15 hester. Vi testet samtlige motorstyrker med 200 kilos belastning, altså to voksne personer. Å teste med bare en person i båten anser vi som uinteressant, ettersom man alltid har mye ekstravekt i båten i form av drivstofftank, batteri, tauverk, dregg, redskap og kanskje også litt vann i bunnen. Med 200 kg må 8-hesteren virkelig slite.
Som man ser av testtabellen må man opp i relativt høye turtall for å holde båten i plan. Allerede med et gassavdrag på 500 omdreininger, faller båten ned i deplacementfart. I klassen på 8-hester går firetakteren av med seieren med en noe høyere fart, lavere forbruk og mindre støy ved marsjfart. En 8-hester er det beste valget hvis man skal bruke båten alene, eller hvis man trenger en motor man kan bruke både på seilbåten og robåten.

Fullvoksen motor

Forskjellen i styrke mellom 8-hester og 9,9-hester er ikke stor, men hvis man studerer konstruksjonen, ser man at 9,9-hesteren er en mye mer fullvoksen motor. Den er riktignok tyngre, men den har et mye bedre volum som gir rå styrke når det trengs. Velger man en totakter, øker farten med nesten fem knop, og båten går mye bedre i sjøen.
Ser man på drivstofforbruket, går 9,9-hesteren billigere enn 8-hesteren ved alle turtall. Ved full fart, nesten 15 knop, bruker Evinrudes firetakter bare 0,23 liter per nautisk mil. Velger man en 9,9-hester har man også mulighet til å velge mellom håndstart og elektrisk start. En 9,9-hester er det beste valget hvis man er to til tre personer i båten. Med 15-hesteren øker farten med ytterligere cirka tre knop. Totakteren topper med 18,4 knop, mens firetakteren gir en fart på rett under 18 knop. Med denne motoren kan man dra av hele 1000 omdreininger på gassen, og enda ha en fart som ligger over 8-hesterens toppfart. Med et slikt gassavdrag reduseres støy og vibrasjoner vesentlig.
Forbruksmessig er begge 15-hesterne nesten like gjerrige som 9,9-hesterne. En 15-hester er det beste valget hvis 4-metersbåten skal belastes med tre eller flere personer. 9,9-hestere og 15-hestere er som regel ”søskenmotorer” med samme volum og vekt.

Fordeler og ulemper

Hvis man summerer alle fordeler og ulemper mellom to- og firetaktere i klassen fra 8 hester og opp til 15 hester kan det se slik ut:

TotakterFiretakter
Vekt+-
Pris+-
Akselerasjon+-
Fart ved lave turtall-+
Fart ved høye turtall+-
Drivstofforbruk-+
Støy ved lave turtall-+
Støy ved høye turtall--
Vibrasjoner ved lave turtall-+
Vibrasjoner ved høye turtall+-
Avgasser-+
Miljø-+
Servicekostnader+-

Egenskaper som bør kommenteres:
·Farten ved lave turtall er behageligere med en firetakter. Den gir fra seg mindre eksos, og har dessuten en jevnere gange.
·Farten ved høye turtall er bedre med en totakter. Den har mindre vibrasjoner i rorkulten.
·Lav motorstøy er en fordel med firetakteren, men ved toppturtall kan også disse tosylindrede motorene bråke en hel del. Dette konstaterte vi i sammenligningen mellom 8-hesterne.
·Vibrasjonene på høye turtall kan bli plagsomme med en tosylindret firetakter. De kjennes godt i rorkulten, og det kan også føre til at luker og andre innredningsdetaljer i båten rister og vibrerer.

Data
FabrikatJohnson 8Evinrude 8Johnson 9.9Evinrude 9.9Johnson 15Evinrude 15
Motortype2-takt4-takt2-takt4-takt2-takt4-takt
Antall sylindrer222222
Sylindervolum i cm3164211255305255305
Maks. turtall i omdr./min.600060006000600060006000
Utveksling13:2912:2912:2912:2912:2912:29
Vekt i kg 2537,734453445
Veil. pris manuell start12.087 kr14.104 kr15.149 kr16.158 kr19.700 kr23.697 kr
Veil. pris elstart----19.182 kr22.116 kr22.225 kr26.218 kr

Merknad:
Alle dataene er for motorer med kort stamme.
Alle motorene leveres med drivstofftank. 8-hesterne kommer med en tank på 12 liter, mens 9,9 og 15 hesterne kommer med 24 liters tank.

Importør:
Evinrude/Johnson Fische Marine AS, tlf. 66 80 91 81

Testresultater med Ryds 425 R
TypeJohnson 8Evinrude 8Johnson 9.9Evinrude 9.9Johnson 15Evinrude 15
Motortype2-takt4-takt2-takt4-takt2-takt4-takt
Propell i tommer91111101111
Toppturtall i test530056005600550061006100
Fart i knop:
Ved toppturtall10,811,815,214,618,417,8
500 omdr./min.11,410,815,010,815,014,6
1000 omdr./min.6,07,67,67,012,012,0
Drivstoff, liter/time:
Ved toppturtall4,83,25,63,47,85,0
500 omdr./min.4,22,85,03,06,24,0
1000 omdr./min.3,62,43,82,65,62,8
Drivstoff, liter/nautisk mil:
Ved toppturtall0,440,270,370,230,430,28
500 omdr./min.0,490,290,440,280,410,27
1000 omdr./min.0,600,320,500,370,470,23
Støy i decibel (A):
Ved toppturtall878797889789
500 omdr./min.858395859588
1000 omdr./min.838192839387
Merknader:
Testbåt: Ryds 425 R, 425 x 165 cm, vekt cirka 160 kg.
Belastning: 2 personer (= 200 kg).
Heising av samtlige motorer: 15 mm.
Riggvinkel for samtlige motorer: 3
Montering og propellvalg ble foretatt av den svenske importøren.

Powered by Labrador CMS