utgave nr 9 1989

Drev for store motorer

Publisert Sist oppdatert

DREV FOR STORE MOTORER

Av Hans Due
Den tidligere racerkjøreren Mike Bellamy har utviklet et drev for sports­cruisere og racerbåter med motorer opp til
500 hk. LM-drevet baserer seg på over­flate-propeller og strak aksel.

Mike Bellamy forteller til Båt­magasinet at han hadde problemer med å finne fram til et effektivt drev for store motorer mens han kjørte offshorerace. I steden for å kjøpe et Arneson-drev eller et Kiekhaferdrev, konstruerte han for fire år siden sitt eget. Drevet blir nå introdusert i Norge.
LM-drevet består av en H-bjelke i aluminium med et ror akterut og en finne under som holder akslingen. Akslingen går rett gjennom akterspeilet og er koblet direkte på gearboksen med en vinkel på syv grader i forhold til skrogbunnen. Roret er hydraulisk drevet via et stag som også går gjennom akterspeilet.
Når båten går for sakte fart ligger hele systemet under vann, men så snart båten bringes i plan,er hele H-bjelken og rorstaget over vann, mens bare aksling og deler av propellen er under vann.
Drevet leveres i tre størrelser, 14 tommer, 17 tommer og 20 tommer, hvilket vil si at de stikker henholdvis 35 cm, 50 cm og 55 cm utenfor akterspeilet.
Propellene dimensjoneres etter båt og motorstørrelse, men her er det snakk om overflatepropeller hvor bare bare ett propellblad er i vannet av gangen.
Vi har prøvekjørt drevet på en sportscruiser på ca. 25 fot, en smal V-bunnet båt. Motoren var en 435 hk. Fordbasert diesel.
Ved gradvis gasspådrag får ikke båten noen klar planingsterskel. På flatt vann og noen dønninger, glir båten mykt og stødig selv om hastigheten overstiger 50 knop. På slikt føre viser drevet sin berettigelse. a svinge med et slikt drev er imidlertid en blandet fornøyelse. I og med at du ikke kan svinge drevet, men er avhengig av ror, vil svingradiusen bli meget stor hvis du ikke har trimflaps til å hjelpe deg med. Båten legger seg heller ikke nevneverdig innover i svingene. Manøvrering akterover går også tregt.
Akselerasjonen med et overflatedrev er meget dårlig før båten kommer opp i en viss hastighet. Men er båten først kommet i plan, sparker det godt unna.
LM-drevet er først og fremst bygget for stor fart, og egner seg dårlig i vanlige familielystbåter.