Nr 9. 2012

Leserbrev: Svaibøyer i Oslofjorden

Debatten om svaibøyene OF har lagt ut har vart i en stund. En del misforståelser har kommet frem, og OF mener det er på sin plass litt oppklaring.

Publisert Sist oppdatert

Svaibøyer i Oslofjorden

Debatten om svaibøyene OF har lagt ut har vart i en stund. En del misforståelser har kommet frem, og OF mener det er på sin plass litt oppklaring.

   Hvorfor krever OF en egenandel? Uten egenandel hadde det ikke blitt noen bøyer. OF er en non-profittorganisasjon. I snart 80 år har organisasjonen kjøpt friområder for bading og båtutfartssteder og tilrettelagt disse for brukerne. Drift koster og oppgavene til vedlikehold og skjøtsel må komme foran nye tilbud, som bøyer. Andre oppgaver friluftsrådet har er bl.a.: Høringsorgan for friluftslivet, kystled, undervisningsaktiviteter (ca 6000 barn og pedagoger er med oss ut hvert år). Svaibøyer er ikke det viktigste OF driver med, men har en stor kostnad.

   Tilsvarende bøyer er gratis på Vestlandet. Hovedgrunnen til dette at er nok mye at mens kommunene og fylkeskommunene rundt Oslofjorden bidrar med ca kr 2,80 pr innbygger, ligger bidragene i vest på godt over 10 kroner pr innbygger. Vi arbeider for at kommunene også i Oslofjorden skal øke bevilgningene til fjordbasert friluftsliv, men det er et politisk spørsmål.

   Utlegging av bøyer i Oslofjorden har fått sponsormidler og noe offentlig midler. Dette dekker ikke kostnadene. Drift gis det sjelden støtte til. Mange ser fordelene av friluftsliv, men i konkurranse med andre oppgaver når vi ikke opp. Bøyer er tilrettelegging for en relativt ressurssterk gruppe, og blir vanskelig å prioritere.

 

Det burde ha vært frivillig betaling

Ideelt sett burde det det, men det ville trolig ikke vært spesielt mange som ville betalt noe som helst. Det ville vært spesielt vanskelig å få til varig drift og tilsyn. Vår oppfatning er at det blir vanskeligere og vanskeligere å få folk til å bidra i frivillige spleiselag uten at det følges av en eller flere fordeler.

   Noen ser på bøyer som forsøpling. Bøyer er ikke en naturlig del av kysten. Men da er OF-bøyene kun en svært liten del av problemet. Det finnes tusenvis av bøyer rundt om i fjorden. Oslofjordens kystlinje er på totalt 4201 km. Med 50 OF-bøyer forsøples kysten med en bøye pr. 84. kilometer. Bøyene bidrar også til å skåne sårbar havbunn.

   Hvorfor har dere bøye i Sandspollen?OF har ikke det, men det er riktig at vi tilrettelegger med brygger, toaletter og renovasjon i denne mye brukte uthavna. Norsk Havseiler- og Krysserklubb har det, og de har helt andre regler for hvem som kan benytte bøyene, bl.a. annet må du ha krysset åpnet hav. OF-bøyene er tilgjengelig for alle, førsterett for dem med vimpel til 450 kroner. NRK har hatt en artikkel hvor en person blir bortvist – det er ikke fra OF-bøye, men fra over nevnte forenings bøye.

”OF burde holde seg vekk fra bøyer”. Det må man gjerne mene, men OF har lang tradisjon for å tilrettelegge for båtfolket. En rekke av områdene båtfolket oppsøker er sikret av OF helt siden 1930-tallet.  Sandspollen er et eksempel. Bøyene er en del av en strategi for tilrettelegging i naturhavner, med brygger, akterfester, søppelhåndtering, badebrygger mm. I den sammenhengen passer svaibøyer godt inn, ikke minst fordi de er med på å gjøre plass til flere i allerede overfylte naturhavner.

   Allemannsretten gjelder rett til ferdsel, opphold og høsting i utmark. Friluftsloven åpner mulighet for egenandel av brukerne der det er tilrettelagt. Vanligst er det å ta betalt for parkering ved utfartsområder. Kystleden og DNTs hytter, fiskekort i elver er andre eksempler på dette. OF-bøyene er tilgjengelig for alle, både for å ligge i dem (med da en risiko for å måtte flytte seg) og å kjøpe vimpel. I tillegg er ikke bøyene til hinder for å bruke eget ankringsutstyr. Skulle det være bøyer som gjør det, kommer OF til å flytte disse.

”Folk med OF-vimpel er uhøflige”. Det er ikke umulig. Alle kan kjøpe vimpel, også de som er uhøflige. Men OF forsøker å «oppdra» de med vimpel (og alle andre) til å vise hensyn og gjerne ligge flere i samme bøye.  Vårt mål er at Oslofjorden brukes aktivt som landets viktigste friluftsområde.

Kyrre Hurum

Oslofjorden friluftsråd
 

KNBF og vannscootere

I Deres blad nr. 7- juni 2012 har generalsekretær Reidar Kjelsrud i Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) skrevet en lederartikkel under vignetten ”Byråkrati på sitt verste”.

Mange båtfolk vil påstå at disse vannscooterne er en pest og en plage ute i vår vakre skjærgård, men når man stadig opplever at vannscootere fyker forbi i trange uoversiktlige farvann i 25-30 knop, står virkelig sikkerheten i fare.

   At man ikke har fått orden på dette EU direktivet som omhandler vannscootereer det ingen grunn for generalsekretæren å innta en slik liberal holdning. Selvfølgelig er det ikke vannscooteren i seg selv som er problemet, det er adferden til dem som kjører dem, men det høye lydnivå er fremdeles et problem.

   Derfor er det ufornuftig å trekke inn både Røde Kors og Redningsselskapet i deres tapre tjeneste for å gi hurtig hjelp. Her har kommunene anledning å gi dispensasjon for bruk.

Selvfølgelig kan disse ”fartsfantomene” få lov å kose seg, men kan det ikke skje i forsvarlige former?

   Vi kan ikke se at Miljøverndepartementets vilje til å lage kjøreregler er så galt som Kjelsrud hevder. Eller ønsker han virkelig tut og kjør inne i KNBFs mange båtforeninger?

Personlig kan jeg ikke huske at KNBF har hatt en slik liberal holdning til vannscootere tidligere. Ved å ta hensyn til hverandre er det plass til oss alle.

   Vis Sjøvett Rogaland driver med forbyggende sjøvett for barn og unge og da er ikke dette noe eksempel å ta lærdom av.

Vis Sjøvett Rogaland vil ikke være en moraliserende organisasjon, men man må kunne forvente en bedre måte å formulere seg og løse problemer på fra et landsomfattende forbund.

   Når man representerer en organisasjon bør man ikke gi inntrykk av hvilke partipoliske farge man sokner til hvor man omtaler ”bruk av skattebetalerens penger”. Vi som representerer organisasjonslivet er representanter for ALLE medlemmer uansett hva den enkelte tilhører privat.

   La oss dermed håpe på en fin sommer hvor vi kan ta hensyn til hverandre langs den flotte skjærgård og kyst vi disponerer.

 

Vis Sjøvett Rogaland

Rolf E. Frafjord

Leder

 

 

Skriver hva alle tenker

Leser for tiden med stor irritasjon argumenter og innspill til rapporten fra sjøfartsdirektoratet bestilt av Trond Giske, vedrørende sikkerhet og ulykker på sjøen mht fritidsbåtaktivitet. Vil med dette berømme redaktøren for å si fra i lederartikkelen i forrige nummer. Endelig noen som tør skrive hva "alle" tenker. Seilforbundet har også vært på banen og kritisert dette. Dere bør stå sammen! Det virker som om når noen mener noe om at promillegrensen ved fritidsaktivteter bør være som nå, så får man "stempel" som uansvarlig med en gang.

Noen refleksjoner: For få år siden var grensen 0,8 i flere land i Europa ved bilkjøring (Storbritania har det fremdeles i EU og USA har stort sett 0,8), det var også 0,5 i Norge som det i dag fremdeles er i de fleste land.  At man generelt sammenlikner en fritidsaktivitet med samferdsel på veien er jo bare helt absurd. (Man kunne like gjerne da sammenliknet sykling og skigåing også med bilkjøring??!) Du har helt rett - det finnes heller ikke noe bevis for at det er promille alene inntil 0,8 som gjør sjøen utrygg og statistikken på "sjørelaterte ulykker" inneholder mange forhold som gjør at det ikke finnes grunnlag for å ta den konklusjonen.

Faktisk er det slik at å kunne ta seg en pils eller to, dele en flaske vin på sjektetur eller ved grillen på holmen med de man er glad i betyr masse for båtfolket og er en stor del av den gleden og friheten vi har. At man skal kjøre edruelig er faktisk ikke ensbetydende med nulltoleranse!  0,8 er helt ok og også noe som den oppvoksende yngre generasjon kan forholde seg til. Og de aller fleste respekterer det.

At et såkalt kongelig båtforbund  hever seg over båtfolk flest i denne saken er helt utrolig og provoserende. At lederen der også sammenlikner dette med innføring  røykeloven (som er kjempeflott) sier mye om markeringsbehovet.  Generelt synes jeg båtfolket desverre blir fremstilt som forfyllet og bøllete slik som saken(e) er oppe i media og mange bør ta seg et kurs i å lese statistikk.

Som aktiv lidenskapelig båtentusiast gjennom 25 år (har sikkert 120 timer i året selv med dårlig vær) tror jeg at vi ser mer enn de fleste hva gjelder sjømannskap langs kysten. Jeg tror alle vi kjenner til uten unntak er mektig irritert på hvordan denne saken nå håndteres men få tør si fra. Selvfølgelig er det unntak , men å skulle nå bli kriminalisert når man tøffer i sjekta, seiler eller kjører i motorbåten.... Hva med politiet, det er et faktum at mange også der synes nulltoleranse ikke er bra fordi det ikke kan overholdes og ikke nødvendig. Mange kystkommuner har ikke politi på sjøen en gang. I en tid hvor fordeling av ressurser er viktig - skal man da sette mange båter til sjøs og la andre tjenester på land fare? Selv synes jeg det bør være mye politi på sjøen - det er veldig preventivt og en trivselsfaktor. Nå går det kanskje over heller til å bli frykt istedet for trivsel...... forhåpentligvis blir det ikke slik. Påbud med vest, obligatorisk opplæring og respekt for 0.8 i promillegrense i tillegg til de regler som gjelder er veldig bra!

Vet ikke hva som gjøres nå, men frykter jo at avgjørelsen på 0,2 skal tas av folk som ikke er sjøvante og kanskje ikke har satt sine bein på sjøen - slik kan det virke. Mange vil sannsynligvis bare gi blaffen og heller bli kriminalisert, men jeg er sikker på at de samme menneskene har under 0,8 og at de samme menneskene de fleste gangene også kjører helt edru med vest! Dette såkalte kongelige forbundet har nok mistet kontakten med "folket". All støtte til Båtmagasinet som tør å snakke båtfolkets sak og skriver hva "alle" tenker og mener.

God sommer, nyt sjølivets gleder, og stå på!

Takk for et godt magasin.

Ove Jensen

Kristiansand

 

Uønsket på Koster

Vi ankom Kosterøyene i 19-tiden en sommerkveld i år, og som alltid nokså fullt. Vi ser en mulighet utenpå en Fairline som ligger  med langsiden til bryggen. Men vedkommende ville ikke ha noen liggende utenpå seg. Vi måtte forstå at han var på ferie. Detter er dårlig oppførsel i fulle havner. Håper det blir færre slike idioter på sjøen i fremtiden.

Gitte Jakobsen