Nr 10 2012

leserbrev: KNBF og vannscootere

I Deres blad nr. 7- juni 2012 har generalsekretær Reidar Kjelsrud i Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) skrevet en lederartikkel under vignetten ”Byråkrati på sitt verste”.

Publisert Sist oppdatert

KNBF og vannscootere

 

I Deres blad nr. 7- juni 2012 har generalsekretær Reidar Kjelsrud i Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) skrevet en lederartikkel under vignetten ”Byråkrati på sitt verste”.

Mange båtfolk vil påstå at disse vannscooterne er en pest og en plage ute i vår vakre skjærgård, men når man stadig opplever at vannscootere fyker forbi i trange uoversiktlige farvann i 25-30 knop, står virkelig sikkerheten i fare.

   At man ikke har fått orden på dette EU direktivet som omhandler vannscootereer det ingen grunn for generalsekretæren å innta en slik liberal holdning. Selvfølgelig er det ikke vannscooteren i seg selv som er problemet, det er adferden til dem som kjører dem, men det høye lydnivå er fremdeles et problem.

   Derfor er det ufornuftig å trekke inn både Røde Kors og Redningsselskapet i deres tapre tjeneste for å gi hurtig hjelp. Her har kommunene anledning å gi dispensasjon for bruk.

Selvfølgelig kan disse ”fartsfantomene” få lov å kose seg, men kan det ikke skje i forsvarlige former?

   Vi kan ikke se at Miljøverndepartementets vilje til å lage kjøreregler er så galt som Kjelsrud hevder. Eller ønsker han virkelig tut og kjør inne i KNBFs mange båtforeninger?

Personlig kan jeg ikke huske at KNBF har hatt en slik liberal holdning til vannscootere tidligere. Ved å ta hensyn til hverandre er det plass til oss alle.

   Vis Sjøvett Rogaland driver med forbyggende sjøvett for barn og unge og da er ikke dette noe eksempel å ta lærdom av.

Vis Sjøvett Rogaland vil ikke være en moraliserende organisasjon, men man må kunne forvente en bedre måte å formulere seg og løse problemer på fra et landsomfattende forbund.

   Når man representerer en organisasjon bør man ikke gi inntrykk av hvilke partipoliske farge man sokner til hvor man omtaler ”bruk av skattebetalerens penger”. Vi som representerer organisasjonslivet er representanter for ALLE medlemmer uansett hva den enkelte tilhører privat.

   La oss dermed håpe på en fin sommer hvor vi kan ta hensyn til hverandre langs den flotte skjærgård og kyst vi disponerer.

 

Vis Sjøvett Rogaland

Rolf E. Frafjord

Leder

 

 

 

 

Politiets monsterbåt

Jeg ser at politiet i Bergen har fått et fartsmonster av en båt. Riktignok er den undermotorisert, slik at den bare makter 75 knop, men så er det da også bare en billigutgave fra Goldfish til den nette sum av fem millioner kroner!

    Det er fint at politiet vil vise muskler etter fadesen 22. juli, men likevel må vel dette monsteret fra Goldfish, en spesialutgave av 36 P1 Supersport, være noe i overkant.

   Jeg ser at politiet i Hordaland lar en lang kyststripe og et stort sjøområde å passe på, men det må da finnes mer effektive løsninger enn å satse alt på ett kort. Politidistriktet må bli sårbart. Vi alle vet jo hvor lett det oppstår feil og skader på slikt utstyr, dessuten trenger det løpende stell og vedlikehold. Alt dette betyr at båten nødvendigvis må ha en del liggetid. Hva da?

Kanskje et par, tre mindre båter hadde gjort bedre nytte.

 

Askøyværing

 

 

Vi sakser fra nettdebatten på Forum, www.batmagasinet.no:

 

Promillegrense til sjøs

Ser KNBFs båtting har gått inn for å senke promillegrensen til sjøs til 0,2. Det er jeg sterkt imot. Saktegående båt og0,8 er null problem. Folk med 0,8 i promille er ikke et problem. Folk med 2,0 i promille er et problem. Irriterende at alle disse bedreviterne skal gå inn for at jeg ikke kan ta meg ei eneste pils på båtturen. Hva synes dere? Reglene tres ned over hodene på oss. Arg!

Espen O

………

 

Jeg er helt enig med deg. En flaske pilskos burde ingen bry seg om.
Men så har du da denne Norske folkesjela som gang på gang lar seg frivillig bli overlesset med all slags idiotiske lover og regler nesten uten et pip i protester. Dette har jo lovgiverne forlengst bitt seg merke i.

Og da ender vi opp med masse unødvendige regler tredd ufrivillig nedover ørene våre. For som han sa politikeren når han ble spurt om ikke folk nå hadde møtt et metningspunkt når det kom til å betale inn skatter og avgifter....Det er rart hva folk er villige til å finne seg i bare de blir vant til det.

Så folk selv er skyld i at de blir nedlesset i masse unødvendige regler. Se bare på galskapen med Datalagringsdirektivet. Hvor mange var uenige i at dette stasi overvåkningsprogrammet skulle tas i bruk, veldig mange, hvor mange tok aktivt til motmele mot dette som de var uenig i, svært få.

Bernt

……….

 

Tror sikkert du kan ta deg en pils eller to på båtturen med snekka di, sjansen for å bli tatt av politiet er minimal vel og merke hvis du oppfører deg sånn noenlunde.  Jeg tror ikke myndighetene kan vedta dette, da de er fullstendig klar over at det blir så å si umulig å følge opp disse vedtak med kontroller. Tenk bare over hvor ofte du blir sjekket av politi på landeveien hvis du kjører normalt. Nesten aldri.

 

Snekkemann

………

 

Helt enig. De referer til ulykker der promillegrensen ikke har noen betydning.
Hvis båten ligger i en uthavn og en beruset person detter i vannet og omkommer, så regnes dette som en båtulykke. Detter du ut fra brygga blir det en annen registrering.
Når du blir drept i et havnebasseng som båtfører med 5 knops grense så spiller det ingen rolle hvilke regler som gjelder. Muligens kan du holde deg i live hvis du benytter en redningsvest.
En kan lure på om de som bestemmer dette ferdes på sjøen.

 

Morfix

 

Månedens innlegg:

Mer innovasjon!

Jeg har vært en tur innom båtutstillingen ”Båter i Sjøen” i Sandvika i høst. Flott vær og mange flotte båter. Utstillingsvinduet reflekterer imidlertid ikke markedssituasjonen. Det selges jo ikke så mange nye båter som tidligere, og det til tross for at folk har både penger og mye fritid.

   Jeg skjønner at finanskrisen i Europa har satt sine spor, men jeg tror bildet er mer sammensatt enn som så. Været er en vesentlig faktor. Med det usikre sommerværet vi har hatt de siste årene, velger mange å dele ferien i to. Kanskje er det fristende å ta seg en tur til Syden? Båtene blir ikke brukt like mye som før.

   Snart er båtbransjen på beina igjen, det er jeg overbevist om. Men skal den yrkesstolte norske bransjen virkelig reise seg, må det produktutvikling til. På årets messe er det altfor mange tradisjonelle, velkjente konsepter. Det skal ikke mer enn en ny farge og et nytt ratt til før det lanseres som nyhet. Det holder ikke. Nå trenger vi innovasjon mer enn noen gang.

 

Frode på Øya